Kjæresten min er avhengig

Hei.
Kjæresten min (like gammel som meg) har vært avhengig av weed, uten å innrømme det. Det er nå snart fem måneder siden vi flyttet sammen, og jeg trodde at trangen til å røyke weed var over. I går var han full og røyket weed når vi var på samme fest. Jeg merket det på han, og ble veldig sjokkert og lei meg, spesielt fordi han prøvde å skjule det. Samme kvelden snakket jeg med andre venner, og fikk vite at han for to uker siden også hadde røyket weed. Jeg ble enda mer sjokkert og lei meg, fordi han vet veldig veldig godt hvor viktig jeg synes det er å være ærlig. Han innrømmet for første gang at han tror han har vært avhengig av det før, og at han syntes det var veldig deilig å gjøre det for to uker siden og har tenkt veldig mye på at han ville gjøre det igjen. Han er forresten også en fast vanlig-røyker siden han var cirka 14 år tror jeg. Mens jeg er ikke avhengig av noen ting, og klarer derfor ikke se hvordan det går an å ville prioritere noe sånt ovenfor å være ærlig med en kjæreste en elsker veldig mye.
Spørsmålet mitt handler om hvordan jeg burde oppføre meg i forhold til dette? Er det noen ting jeg ikke burde si? Noe jeg burde si? Hvordan kan jeg nå stole på at han ikke gjør det igjen? Det irriterer meg grenseløst, også fordi jeg har hatt en ex-kjæreste som også røyket mye weed og jeg føler det forandrer personligheten deres. Det er ikke noe jeg vil ha i mitt liv, men jeg vil veldig gjerne ha kjæresten min i mitt liv! Hjelp 🙁

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan godt forstå at det er frustrerende når kjæresten din ikke er oppriktig mot deg. For det er nok det dette handler om først og fremst. Hvis han røyker weed to ganger i måneden er han ikke avhengig av det. Det kalles rekreasjonsbruk. Men hvis han synes det er veldig deilig å røyke weed og det blir mer og mer av det, da er det en viss sjanse for at han kan bli avhengig. Når det kommer til stykket er det viktigste kanskje ikke om han er avhengig, men hva du kan godta og ikke.
Det vi tenker er viktig for deg er at du finner ut hva du kan godta og ikke godta. Hvis du ikke synes det er greit at han røyker i det hele tatt, da må han respektere det eller så kan det ende med at du gjør det slutt. Du kan jo si til ham akkurat det du sier til oss. Du kan si «det irriterer meg grenseløst, også fordi jeg har hatt en ex-kjæreste som også røykt mye weed og jeg føler det forandrer personligheten din. Det er ikke noe jeg vil ha i mitt liv, men jeg vil veldig gjerne ha deg i mitt liv.» Du kan også spørre ham hva som er viktigst for ham; å røyke eller å være sammen deg. Hvis han synes det er viktigere å røyke så sier jo det ganske mye. Hvis du ikke godtar at han røyker i det hele tatt så si det tydelig til ham slik at det ikke er noen tvil om hva du har sagt.
Hvis han sier at han skal slutte, men allikevel fortsetter å røyke, vil du merke det på ham. Det er f.eks. slik som da dere var på fest den gangen du nevner; du merker det på ham, han blir mer fjern og du som kjenner ham så godt kan jo også se det på ham.