Hjelp til å slutte med alkohol

Hei! Jeg har behov for litt oppmuntring og veiledning for å kutte ut alkohol. Jeg drikker ikke daglig, men når jeg først drikker klarer jeg ikke begrense inntaket. Jeg har lest litt om aa i Oslo, men slik jeg forstår det, arbeider disse med motivasjon i kristen tro. Ettersom jeg ikke erkjenner religion, tror jeg ikke det passer meg helt. Finnes det noen andre tilbud i Oslo? Da tenker jeg i hovedsak på noen å snakke med etter arbeidstid. På forhånd tusen takk!

Kvinne, 27 år fra Oslo
AA sier at de ikke er kristne, og at de trinnene som omhandler Gud, ikke refererer til den kristne guden, men det du selv måtte legge i ordet. Men vi forstår om du ikke tror det er noe for deg. Om du likevel ønsker å prøve det ut, finnes det mange AA-grupper i Oslo. Du kan se på nettsidene til AA for mer informasjon om dette.
Du kan også undersøke om De Norske lenker er noe for deg.
Vi vet ikke hva du har prøvd for  begrense alkoholinntaket ditt når du drikker, men her er noen råd som kanskje er til nytte:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på nettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Ellers anbefaler vi deg å snakke med legen din om dette, slik at du kan få en henvisning videre. Det kan for eksempel være aktuelt med et tilbud innen Raskere Tilbake, som er et tilbud for de som er eller står i fare for å bli sykemeldt på grunn av psykisk helseproblemer eller rus. Du kan også bli henvist til en DPS/ruspoliklinikk. Du kan jo også se om Senter for Selvhjelp er noe for deg.