Hash og bli tatt opp til militæret

Om jeg har røyket hash en god del. Og jeg kommer opp til prøving til millitæret. Så må jeg svare spørsmål om jeg har prøvet hash. Hva burde jeg svare? Ja eller nei. Er det greit å lyge? HVa er konsekvensene om jeg sier nei og blir testet og de finner det ut. Er det sannsynelig at de finner det ut? Burde jeg bare si ja?
Hva er riktig å gjøre i denne situasjonen. Fordi jeg har allerede røyket hash, og det er veldig sannsynelig at jeg kommer opp i millitæret fordi jeg er, egentlig den perfekte kandidaten. Når det kommer til atletiske evner så er jeg top tier. Og jeg får over gjennomsnitts karakterer. Hjelp meg jeg vill ikke få noe på rullebladet :((((((((((((((((((((

Mann, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke svare deg på hva du bør gjøre. Det er et moralsk spørsmål som du selv må ta stilling til. Hva er riktig for deg? Hva er fordeler med å være ærlig og hva er ulemper med det? Hva føles mest rett?
Om du svarer nei og de ser på prøver at du har røyket, vil du risikere å ikke få lov til å tjene i militæret. Om du svarer ja vil du risikere det samme. Militæret har nulltoleranse for ulovlige rusmidler. Om de finner ut at du har røyket hasj, vil de nok ikke melde deg til politiet slik at du får noe på rullebladet.
Lykke til med avgjørelsen din!