Fyllekjøring – utsettelse/straff?

Hei! Er en gutt på 17 år, og har nettopp blitt tatt for fyllekjøring med bil uten bilsertifikatet. Vet at jeg mister mopedlappen, men hvor mye tror dere det blir i bot og utsettelse til billappen? Og evt. annen straff? Politiet har ikke sett meg kjøre i fylla, de bare fikk en telefon om det, og hentet meg inn 1 time senere. Hadde da 1,2 i promille.
Takk for svar!
Mann, 17 år

RUStelefonen svarer:
Vi har funnet en artikkel du kan lese i sin helhet (se under). Det som fremgår der, er følgende:
Inndragning/utsettelse
• Fra 0,8 – 1,2 promille gir inndragning/utsettelse i 20 – 22 måneder. Over 1,2 promille 2 år.
Straffeutmåling
• Ved alkoholkonsentrasjon over 0,5 promille skal boten i utgangspunktet tilsvare en og en halv brutto månedslønn. Ved promille fra 1,0 – 1,5 i blodet eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,5 til og med 0,75 milligram per liter luft, kan både betinget og ubetinget fengsel idømmes. Domstolen skal foreta en såkalt helhetsvurdering når straffen utmåles, og det skal også legges vekt på hvilke farer promillekjøringen har medført.