Dopet?

Hei, jeg er ikke sikker, men jeg har en misstanke om at jeg ble dopet natt til 17.mai. Er det for sent å dra til legen å få sjekket det? Hva bør jeg gjøre?

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er nå snart 4 døgn siden natt til 17.mai. Det betyr at det antakeligvis er for sent å påvise stoffer i din urin, kanskje med unntak av noen få. Enkelte benzodiazepiner, og i noen tilfeller, amfetamin, kan påvises lengre. Hvis du har mistanke om du kan ha fått i deg noe av dette kan du ta en urinprøve nå og levere den inn til analyse ved første anledning (for eksempel ta med til lege på mandag). Pass på at glasset du tar urinprøven i er helt rent, og oppbevar prøven kjølig, helst i kjøleskap.