concerta medisin

hei, jeg var litt ute på tur igår på fest å drakk endel så når jeg kom hjem tok jeg 7-9 piller med concerta 36 mg og knuste de og svalgte de, det går gått noen timer nå å kjenner jeg ikke får til å sove i det heletatt og føler meg litt ubekvem, burde jeg ha oppsøkt lege eller vil d gå bra siden d har gått såppas mange timer siden jeg tok de?

Mann, 21 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste – det kan ta opptil en uke å få svar via vår spørretjeneste. Vi anbefaler at du i fremtiden tar kontakt med Giftinformasjonen tlf. 22 59 13 00 for akutt informasjon, og AMK tlf. 113 / legevakt tlf. 116 117 for akutt bistand.
Det er ikke veldig overraskende at du opplevde søvnvansker etter et såpass høyt inntak av Concerta. Dette er et sentralstimulerende legemiddel, og har en sterkt oppkvikkende virkning. Du sier ikke noe om hvorvidt du har en ADHD-diagnose (ettersom du hadde disse medisinene tilgjengelig); men et slikt inntak vil uansett være tilstrekkelig til å gi en stimulerende virkning, uavhengig av om du har en slik diagnose eller ikke.
For øvrig vil vi fraråde en kominasjon av Concerta og alkohol. Alkohol har, til forskjell fra Concerta, en sentraldempende rusvirkning. Dette er altså stoffer som har stikk motsatt virkning fra hverandre, og som dermed kan forårsake uforutsigbare resultater og/eller forsterke hverandres virkning. Hvorvidt blandingsbruk involverer risiko vil alltid være et spørsmål om mengde, men ettersom du beskriver alkoholinntaket som relativt høyt, kan denne kombinasjonen potensielt ha vært risikabel for din helse. Dersom du føler deg fin nå er det grunn til å tro at det gikk bra denne gangen – Concerta har en forholdsvis rask halveringstid, og vil i all hovedsak være på vei ut av systemet ditt i skrivende stund. Men dette betyr ikke dermed at en slik kombinasjon vil være trygg å gjenta i fremtiden – dette er noe vi vil fraråde deg på det sterkeste.