Hvordan bør en gå fram?

Hei, har en nevø på 41 år som sliter med et alkoholproblem. Han drikker hver dag og har gjort dette over lang tid. Har vært inne til behandling flere ganger for sitt alkoholproblem men det går ikke mange dagene før han havner på fylla igjen.
Han drikker en 3-liter vin hver dag, noen ganger mer. Har hatt mye kramper og mister da bevisstheten. Han bor for seg selv men har to små barn fra et tidligere forhold. Har også vært arbeidsledig i en god stund. Sier han har fått seg jobb, men vi er i tvil om dette er sant, siden han lyver mye og pynter på ting.
Dette er en håpløs situasjon for han og de nærmeste.
Hva kan gjøres for å få orden på livet hans og hva kan vi gjøre?
Det virker ikke som han vil ta/orker den kampen å bli rusfri.

Mann, 41 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det virker som din nevø har et ønske om å endre seg, men at dette er vanskelig. Han klarer ikke å holde seg «på matta» etter behandling. Det kan være mange grunner til dette. Han har kanskje en forestilling om at han skal drikke moderat, men får det ikke til. Eller han har kanskje ikke gode nok strategier for hva han skal gjøre når trangen melder seg. Noen ganger ender det med at folk ikke klarer å slutte å drikke selv om de gjerne vil og ser at de bør.
Det er i alle fall viktig å være klar over at det er han selv som må finne ut hvordan han vil leve sitt liv, og at det er han som må leve med konsekvensene av sine valg. De eneste som kan «sette kniven på strupen» er jo barnevernet. Dere kan gjerne melde bekymring til dem, men da bør dere være åpne på det og si noe om dette til ham på forhånd. Man kan si at det er uforsvarlig at han er sammen barn når han har et så stort alkoholforbruk og at dere føler dere forpliktet til å gjøre noe – for barnas skyld.
Dere som er rundt ham kan støtte og hjelpe ham dersom han ønsker det, men det er ingen som kan «få ham til» det ene eller det andre. Dere bør ikke lage en konfrontasjon hvor flere i familien setter seg ned med ham og forsøker å få ham til å innse at han er «alkoholiker». Dette er en dårlig strategi som kanskje fungerer på tv, men ikke i virkeligheten.  Berørte pårørende kan kontakte et familievernkontor eller Veiledningssenter for pårørende for å få tips og råd om hvordan det er best å forholde seg til situasjonen.