Bestevenninna mi røyker hasj med typen

Hei,
Bestevenninna mi har fått seg ny type, og jeg var sammen med de en helg. jeg visste ikke at de røyket hasj så og si hele dagen. Jeg ble sjokket og etter helgen tok jeg kontakt med henne og sa at jeg ikke synes dette var greit i det heletatt, tidligere har hun gjort dette sånn et par ganger i året. når jeg sa ifra ble hun veldig sint og etter det har vi kuttet kontakten. Hun var veldig aggresiv mot meg, og derfor trakk jeg meg litt unna. Hun har veldig oppegående foreldre som burde merket dette og broren har nettopp fått en baby som jeg har sett at de passer sammen. jeg og mange av de andre vennene hennes er ganske beskymret for henne siden personligheten hennes har endret totalt, hun gjorde ingenting for å redde et godt og langt vennskap og hun sitter nok i gjeld til typen og betaler det meste av andre ting for de. Derfor lurer på hva man gjør i en sånn situasjon?

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig fint at du bryr deg om venninnen din, og det er bra at du tok dette opp med henne. På den måten satte du grense for deg selv, og for hva du synes er ok og ikke når du er på besøk. Å ta dette opp vil vi tro var litt utfordrende for deg, spesielt siden du fikk en såpass sterk negativ reaksjon. Det er vanskelig å vite hva man kan gjøre i en slik situasjon. På den ene siden er venninnen din voksen og må selv ta ansvar for sine valg. Men er hun i et destruktivt forhold med typen og til rus, er det vanskelig å se på uten å ville gjøre noe. Du har forsøkt å snakke med henne, og hun responderte med å trekke seg unna. Det er hennes valg. Men det du kan gjøre, er å ta kontakt igjen, ytre bekymring, og si at hun kan ta kontakt om/når hun trenger og vil snakke. På denne måten gir du henne selv ansvaret til å be om din hjelp og støtte.
Er det slik at dere tenker hun har et alvorlig problem og trenger hjelp, eller at hun passer på barn mens hun er ruset, så bør dere kontakte barnets foreldre og fortelle om deres bekymring. Det er også mulig å snakke med hennes foreldre, selv om det er viktig å huske på at også de har få ting de får gjort om venninnen din selv ikke ønsker å slutte å røyke.