Hei!
Lurer på hvor lang tid det tar fra en har brukt MDMA og weed til det er ute av kroppen, og en kan gi blod. Lurer også på hvor lenge en bør vente etter en har røyka weed med å kjøre bil?

Kvinne, 21 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Om du med spørsmålet lurer på hvor lenge etter inntak du kan ta rene blodprøver: MDMA kan spores i blodet i noen timer . Cannabis har en påvisningstid i blodet på rundt 12 timer, ofte lenger og opp mot et døgn. Dette er personavhengig. Om du foreksempel er vanerøyker, vil nødvendigvis påvisningstiden være noe lengre.
Om du mener å gi blod, altså være blodgiver, så har de en del restriksjoner i forhold til rusmidler. Noen rusmidler diskvalifiserer deg som blodgiver livet ut, mens andre gir deg karantene. Les mer om blodgivning og kriterier på sidene til giblod.no
1. februar 2012 innførte Norge straffbarhetsgrenser i trafikken for 20 ulike narkotiske stoffer og rusgivende legemidler. Dette er faste grenser for hvilken konsentrasjon man kan ha av disse stoffene i blodet når man kjører bil – tilsvarende «promillegrensen» på 0,2 promille for alkohol. Når det gjelder THC, tilsvarer 0,2 promille 0.004 mikromol per liter blod. Om man skulle bli stoppet i trafikk-kontroll og politiet fatter mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand, kan de ta prøver av deg. Om du da har THC i blodet da, vil førerkortet bli inndratt.
I teorien kan du kjøre bil mellom 12-24 timer etter at du sist røyket, helst det sistnevnte for å være på den sikre siden. Men hvor forsvarlig det er, er en annen sak. Hasj påvirker konsentrasjonen og reaksjonsevnen, noe som kan henge i lengre enn det kan spores i blodet. Om du er vanerøyker (røyker hver dag) kan man diskutere om det i hele tatt er forsvarlig å kjøre bil.