Alkohol og sønn av alkoholiker

Hei! Faren til kjæresten min er alkoholiker og slitt med dette i flere år. Dette er noe kjæresten min tenker på hver dag, og spesielt når han selv drikker.. Ifjord ble det snakket om at faren hadde ett alvorlig alkoholproblem og etter den dag har han slitt med at han alltid blir dårlig etter å ha drukket. Før kunne han drikke et brett øl uten problemer, men nå blir han kvalm og fysisk dårlig av bare noen øl. Spørsmålet mitt er- kan dette ha noe med alle tankene han har rundt farens alkoholproblem? At alle tanker om dette gjør at han blir så dårlig? Han er selv redd for at han skal få ett problem med alkohol, og jeg vet at dette er noe som tærer på han.
Hva anbefales det å gjøre med dette? Er det noe jeg som kjæresten hans kan gjøre, bortsett fra å støtte han og snakke med han om dette? Jeg tenker det kanskje hadde vært lurt å ta kontakt med dere, eller lege eller noe så han fikk snakket ordentlig ut om dette med noen som vet hvordan dette er og som har gode råd og tips å gi han. En utenforstående med faglig bakgrunn/erfaring som kan lytte og hjelpe han?
Mvh fortvilet kjæreste som prøver det hun kan for å hjelpe.

Kvinne, 21 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er godt mulig at din kjæreste er mer sårbar og utsatt for alkoholproblemer i og med at faren hans har et alkoholproblem. Vi kjenner ikke til i hvor stor grad farens problemer var arvelig betinget, men det foreligger helt klart mulighet for arvelig belastning. Men det er vanskelig å vurdere i hvor stor grad dette spiller inn hos din kjæreste. Når det gjelder arvelighet og alkoholproblemer er det ikke slik at en person som er arvelig belastet automatisk vil oppleve de samme problemene. Det er alltid mage og sammensatte årsaker til rusproblemer.
Uansett årsak er jo situasjonen slik nå at kjæresten din opplever at han blir mer dårlig av å drikke enn  før. Det du kan gjøre er å støtte ham og snakke med ham om det. Det kan godt hende dere to burde snakke med noen sammen om situasjonen. Dere kan bestille en felles legetime og vurdere saken i samråd med hans lege.
Det kjæresten din kan gjøre er å være oppmerksom på at han muligens er mer disponert for alkoholproblemer enn andre. Derfor bør han passe på å ikke drikke for mye. Hvis han har for vane å drikke et helt brett med øl, er dette veldig mye, uansett om han er arvelig belastet eller ikke. Det beste for han vil derfor være å redusere på alkoholbruken. Og der kan nok du være en god støtte for ham.