Jeg har i ca 8 år nytt alkohol hver dag. Det er vin jeg drikker, ca 12% alkohol. Mengden jeg har drukket har variert fra 1 glass (ca 2 dl) til 6-7 dl pr kveld. Har ikke hatt noe problem med å la være dersom jeg skal ut eller jeg skal kjøre etc. Men sitter jeg alene hjemme har jeg veldig lett for å ta meg ett eller noen glass vin.
Nå har jeg sluttet å drikke alkohol i ca 14 dager – det går helt greitt. Jeg tenker nemlig på leveren og er bekymret for at den er blitt belastet. Nå skal jeg imidlertid i selskap og har da lyst til å nyte alkohol. Jeg har nemlig ikke tenkt å slutte med alkohol, men ta en «hvit» måned og dessuten ikke bruke alkohol når jeg sitter alene. Mitt spørsmål er: hvor lang tid tar det å rense leveren, og ødelegger jeg hele prosessen ved å nyte alkohol i selskapet jeg nevnte?

Kvinne, 70 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi deg et klart svar på det du lurer på. Antageligvis fungerer ikke leveren, eller kroppen forøvrig, så enkelt.
Leverskade som følge av alkohol kan være permanent, men om den er liten, kan leveren også bli som før igjen etter en stund uten alkohol.
Har du fått en leverskade, bør du holde deg helt unna alkohol.
Hvis det er sånn at du ikke har en leverskade enda, men høye leververdier, kan en hvit måned bidra til å redusere risiko for å utvikle permanent skade på leveren. Om du drikker alkohol en gang i en «hvit periode» vil leveren din bli belastet, men denne belastningen vil være over etter at kroppen din har brutt ned alkoholen.
Utover dette er det vanskelig for oss å gi deg noe mer konkret svar. Det beste er om du tar det opp med din lege slik at dere kan ta noen leverprøver å diskutere din fremtid med/uten alkohol.