Utslett og kløe av amfetamin

Hei!
Jeg har tatt amf. endel før, men i det siste har det blitt noen helger på rad hvor jeg har snortet mer enn jeg har gjort tidligere.
Jeg har fått endel acne på ryggen og noe i ansiktet som jeg vet er helt normalt, men ellers på kroppen har jeg en intens kløe og på armene og ved anklene har jeg fått en ru/nuppete hud, flekkvis som også klør veldig. Har prøvd fuktighetskrem i noen dager nå uten parfyme, men føler nesten det bare blir værre, samme om jeg har på feks en bukse som strammer, så klør det.
Kan dette ha noe med amfen å gjøre?
Har også drukket veldig mye i helgene de siste månedene om det har noe å si, også tatt litt kokain, men ikke like mye.
Håper på ett svar.
Kvinne, 22 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er ganske vanlig å klø på huden og kroppen av amfetaminbruk. Hvorfor det er sånn, er det ikke noe sikkert svar på, men det kan for eksempel skyldes tørr hud, vitaminmangel eller en psykisk bivirkning av amfetamin, og ikke en allergisk reaksjon i seg selv. Noen som bruker mye amfetamin får psykose, og plukking og kløe på huden kan være et tidlig tegn på dette. Det samme gjelder ved kokainbruk. Det kan være greit at en lege ser på det om det ikke gir seg.
Når du har tatt såpass mye amfetamin at du klør på hele kroppen, er det greit å tenke over hvor det bærer hen. Amfetamin er svært avhengighetsdannende, og det er ikke særlig lett å komme seg ut av avhengigheten har man først kommet inn i den. Det er også svært risikabelt for psyken din.