Seponering metadon

hvorfor kan ikke fastlegen sette meg ned lenger ? nå er det LAR som bestemmer det er jeg blitt fortalt, går på 30 mg nå men har måttet gå ned selv. var på apoteket i går (fredag) og hadde da tatt dagens dose men fikk da høre at jeg måtte drikke en flaske til dvs.60 mg. da sa jeg nei. det jeg vil er å gå av dette. var helt rusfri i 6 år før jeg ble satt på 120 mg etter 2 år med hodesmerter etter en substural blødning i hovedpulsåra i hode. det var i 2003 jeg ble satt på metadon, ba om nedtrapping ca 2-3 år etter men hørte ingen ting. begynte etter hvert å gå ned med hjelp av fastlegen, var kommet ned til 20 mg da jeg ble lagt inn på sykehus. dem satt meg opp til 70 mg, så var å stare opp igjen med nedtrapping. kom meg ned igjen til 20 mg men gikk opp til 30 mg (ikke rusrelatert) så nå står jeg på 30 mg men har måttet gå ned selv. har fått meg en nydelig kjæreste men metadonen ødelegger seksuallivet mitt, men heldigvis er den persjonen veldig forståelsesfull.
Mann

RUStelefonen svarer:
Så flott at du har funnet en forståelsesfull kjæreste! Vi forstår godt at du vil redusere din dose med metadon, og ut fra det du skriver virker det som om du har gjort en god jobb hittil.
All den tid det er LAR som bestemmer hvor mye metadon du skal ha er det nok også de som avgjør din nedtrapping. Fastleger kan foreskrive metadon, men kun i samarbeid med LAR, og så vidt vi vet er det LAR som til syvende og sist tar avgjørelser angående dosering og nedtrapping. Men fastlegen din kan sikkert kontakte LAR på dine vegne å be om nedtrapping. Problem knyttet til dette kan være at LAR vil ha deg under observasjon når du trapper ned, og at du dermed risikerer å måtte vente til de har kapasitet. Du kan lese om nedtrapping i nasjonal retningslinje LAR, Prosedyre: Nedtrapping fra substitusjonslegemiddel.
Du kan kontakte LAR-nett også. Vi kjenner mange tilfeller der folk har gått av ulike substituasjonsmedikamenter. Mange av dem har – når de har kommet seg så langt med i dose som du – gått over til buprenorfin. Dette kan også være med på å gjøre det lettere for deg å gå helt av og det er mindre skadelig for deg.
Hvis du føler at du ikke får den hjelpen du trenger kan det være lurt å kontakte pasient-og-brukerombudet, de vil kanskje kunne hjelpe deg! I tillegg kan du legge frem din sak for Pasientforeningen og høre hva de tenker.