Rusmidler og lover

Jeg aner ikke hvor jeg skal stille dette spørsmålet, men det dreier jeg seg om rusmiddler og lover. Jeg flytter inn til leilighet til høsten og jeg tenker å ha innflyttings fest. Flere av folka jeg har invitert vet jeg har prøvd seg på masse mulige dop og jeg er generelt veldig skeptisk til å invitere dem. Ikke fordi jeg misliker at de bruker dop, det gjør meg ingenting om de bruker. Men det spørsmålet mitt går ut ut på er om hvis politiet kommer til leiligheten min pga høy musikk og det flyter med dop rundt i leiligheten min: Vil da politet ha rett til å arrestere meg? Vil dopet havne på mitt beslag? Er det jeg som får problemer? Hva skjer?
Jeg har også blitt kjent med en ny kollega som stadig vekk reiser til utlandet og tar med seg masse ulovlig dop over grenser og slikt: Hvis jeg blir med på noen av hans kjøreturer ut av landet og bilen blir stoppet av politet eller tollen, mens han og alle vennene har dop på seg: Er det jeg som får bråk med politet? Hva om det hadde vært meg som hadde kjørt bilen og jeg ikke ante at de andre hadde dop på seg? Hadde jeg fått trøbbel med politet da? Hvordan trøbbel da?
Jeg kan ikke forstå meg på slike syke regler. Jeg ante ikke før nå at slike regler gjaldt. Har hendt at jeg har tatt med dop til venner og brukt dop i huset deres fordi jeg ville hevne meg på dem. Fortalte rett etterpå at jeg tok dop og de ble sinte og paranoide.. Men noe av det som sjokkerte meg var at om det hadde blitt bråk i huset og politet hadde kommet, så hadde det endt med at de måtte ransake hele huset. Er politet nødt til å ransake hele huset om det foreligger mistanke om dop i min eller andres leilighet? I så fall: Kommer det til og se veldig rotete ut der etterpå da?
Hva om jeg som uskyldig uten dop på meg blir med 4 andre folk i en bil som har en kilo hasj på seg da: Hva slags problem er det jeg kan måtte regne med og få?
Hva om jeg hadde kjørt min egen bil til Sverige og folka i MIN BIL hadde hatt dop på seg: Er det da jeg som hadde fått bråk med politet? Hva slags trøbbel hadde jeg fått da?
Og hva om jeg hadde vært ruset på dop idet politet hadde kommet til en venn av meg sin fest: Er det da jeg som hadde fått trøbbel med politet? Eller kompisene mine?
Jeg synes det er helt sinnsykt om slike regler gjelder. Hvorfor er jeg ikke informert om sånn før? Hvorfor informerer ikke andre meg om det?

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har mange spørsmål rundt det å bli tatt av politiet for rusmidler. Det er vanskelig å gi deg noen konkret og garantert svar på spørsmålene dine, fordi det kommer an på hvordan situasjonen er og hvordan politiet forstår situasjonen.
Vi er usikre på hva slags regler du sikter til. De fleste rusmidler er ulovlige, og man vil få straff om det blir oppdaget at du har eller tar rusmidler. Om du ikke har eller tar rusmidler, så har du i teorien ikke noe å bekymre deg for, du har ikke gjort noe ulovlig. Men det sier seg kanskje selv at om politiet banker på døren din, og du har fullt av folk i hus som ruser seg, eller om du sitter på i en bil som blir stoppet med en kilo hasj; så vil politiet ha god grunn til å mistenke at du har noe med det å gjøre. Om du blir straffet eller ikke, kommer an på om du kan bevise at du ikke har rusa deg eller at rusmidlene ikke er dine.