rusa på antabus

Heisann 🙂
Jeg har vært rusmisbruker siden 15års alder (37 nå) , og rusa meg på det meste, men alkohol har vært mitt største problem siste årene. For et års tid siden fikk jeg prøve antabus. Først ble jeg dårlig av det uten å drikke i tillegg. Men så opplevde jeg sakte men sikkert noe som egentlig forundrer meg veldig. Ved å gå på 200mg i døgnet og innta en liten mengde alkohol (1-3 pils eller et glass vin), så får jeg en meget behagelig rus som jeg har begynt å like litt for godt. jeg får brusing i kroppen…litt lik morfin/opiaat-rus. og jeg blir ganske full av kun liten mengde alkohol. At denne rusen er skummel skjønner jeg selv, men jeg lurer på om det kan være skadelig for meg? sånn i forhold til skade på organer osv…
Fordelen er jo at jeg trenger ikke store mengden alkohol… så økonomisk sett og i forhold til skader av alkohol burde det vel være bra?

Mann, 37 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke hørt om tilfeller hvor kombinasjonen alkohol og antabus gir en rus lik morfin. Vi kan ikke si noe om skadeomfang av store mengder alkohol kontra litt alkohol blandet med antabus. Men det er slik at det frarådes å drikke alkohol under og 2 uker etter behandling med antabus. Antageligvis fordi kombinasjonen alkohol og antabus kan føre til plager som er såpass alvorlige at du må innlegges på sykehus, men også fordi både antabus og alkohol er skadelig for leveren og kombinasjonen er uheldig sånn sett. Om du bør fortsette å ta antabus og drikke litt alkohol eller drikke kun alkohol men i større mengder, kan vi ikke svare på. Det er få ting som er så skadelig som alkohol, men vi har ikke kunnskap nok til å veie alkohol opp mot antabus. Vi anbefaler å snakke med legen om dette, også om å gå til jevnlige kontroller for leveren din.