rus – arbeid og straff

Hei kjenner noen som driver med rus, og røyker hasj kan man miste jobben for å bli tatt for å gjøre det eller måtte være i fengsel i 6 måneder?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette er helt avhengig av situasjonen, f.eks. omfanget av rusbruken og hvilken jobb/arbeidsgiver det gjelder. Er det slik at vennen din røyker hasj når han/hun er på jobb, eller kun på sin egen fritid? De aller fleste arbeidsgivere har et krav om rusfrihet i arbeidstiden, noe som vanligvis fremgår av en arbeidskontrakt som vennen din nok har underskrevet på. Overtramp vil sees på som et kontraktbrudd, og kan være grunnlag for oppsigelse – men her må altså arbeidsgiver vurdere alvorlighetsgraden, samt vurdere om det finnes andre alternativer enn oppsigelse (f.eks. en ordning via AKAN). Noen arbeidsgivere opererer med absolutt nulltoleranse, og vennen din kunne risikert å miste jobben umiddelbart dersom han/hun ruset seg i arbeidstiden. Det er imidlertid ikke slik at arbeidsgiver plikter å melde ifra til politiet om slike misforhold – selv om dette nok forekommer iblant.
Ikke alle arbeidsgivere krever eksplisitt at den ansatte må avstå fra bruk av illegale rusmidler også når de ikke er på jobb – selv om en arbeidsgiver neppe ville sett særlig positivt på dette. Svaret på ditt spørsmål finnes altså kanskje i vennen din sin arbeidskontrakt.
For øvrig er det ganske uvanlig at bruk/besittelse av mindre mengder cannabis gir fengselsstraff; bot/forelegg er langt mer vanlig. Dette vil riktignok komme på rullebladet. Dette kan være problematisk med tanke på å skaffe jobb i fremtiden, da mange arbeidsgivere krever at en person har fri vandel før eventuell ansettelse.