Pappa vil ikke slutte å drikke!

Hei, pappa er alkoholiker å har drukket nå flere år i strekk. Når han blir full begynner han å grine, kjefte, gjøre dumme ting som gjør til at til å med naboene våre begynner å klage (feks slenge dritt og kjøre bil i fylla).. Hver dag jeg kommer hjem fra skolen er han full. Jeg og Mamma har fått han til å slutte flere ganger men han har bare begynt tilbake på flaska igjen, uansett hva som skjer. Han ble ødelagt av sin mor i oppveksten og lider av bi-polar lidelse. Han tar antabus mot alkoholisme hver dag, men drikker uansett på tross av hvor farlig dette er for helsa. Når vi konfronterer han med det prøver han bare å lyve seg unna, han gjemmer drikken og kjefter tilbake. Hver eneste gang han lover å aldri drikke noe mer, blir vi like skuffet hver gang. Han er 60år nå, og jeg er bekymret over helsen hans. Han er veldig depressiv og røyker over en pakke om dagen, ivertfall når han drikker. Han peser heletiden og hoster. En gang slo han hode sitt i fylla og sykebilen kom, mamma ba ambulansepersonalet om å være så snill å ta han med seg, men de sa at det kunne de ikke. Jeg vet at her i Norge så må man selv ville det for å få hjelp, men uansett hvor mye vi prøver vil han ikke ha hjelp. Hva skal jeg gjøre? Jeg og Mamma har ingen å snakke med, min bror har flyttet ut og har nå barn.. pappa får aldri møte barnabarnet sitt igjen om jeg forteller han det og det vil bare ødelegge for han også. Jeg og mamma har prøvd alt, til å med snakket med legen om det. Men hver gang han kommer hjem fra doktorkontoret drikker han seg stupe dritings og griner seg til søvne. Jeg er helt overbevist om at han kommer til å dø av helsa si eller ta livet sitt snart, og jeg er helt hjelpeløs.. Jeg har ingenting jeg kan gjøre, verken jeg eller mamma. Jeg holder på å ta bil lappen, jeg har skolelekser og snart eksamen, i tillegg har jeg arbeid! Jeg klarer ikke dette lengre! Dette er et desperat rop om hjelp! Hvordan kan velferdsstaten vi har her i Norge bare sitte å se på imens dette skjer, bare fordi han er så sykisk syk at han ikke skjønner sitt eget beste! Han drikker seg til døde og ingen kan gjøre noe! Er det noe som helst som jeg kan gjøre?

Mann, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du beskriver en situasjon som virker svært krevende og trist, da særlig for deg og moren din. Slik vi forstår det er det ingen i familien din som er fornøyde med tilværelsen, du og moren din er utslitte og rådløse, og faren din fortsetter å drikke i tillegg til at han er depressiv. For oss virker det som at faren har fått tilbud om hjelp, men at han ikke greier å ta i mot denne hjelpen på tross av at han ikke synes han å være fornøyd med tilværelsen sin. Vi skjønner godt at dette er en situasjon som er vanskelig for dere alle, og at dere ønsker å hjelpe. Dessverre er det slik at det er veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke er innstilt på å la seg hjelpe. Ofte ender det med at de som forsøker å hjelpe blir utslitte, og den som trenger hjelp fortsetter som før.
Vi tenker derfor at dette er en situasjon du ikke lenger kan godta å leve med, og det samme gjelder for din mor. Vi anbefaler dere og kontakte veiledningssenteret Midt-Norge så snart dere har anledning og be dem om hjelp. Det er mange måter både du og din mort kan få  det bedre på. Men det aller første dere må gjøre er å snakke med noen som kan gi dere en pekepinne på veien videre. Du som er under 18 kan også kontakte barnevernet i din kommune og fortelle dem om situasjonen; de vil kunne hjelpe deg.