På vei til avhengighet

Hei. Jeg har et spørsmål anngående noen venner av meg. Vi var tidligere en vennegjeng som ekprimenenterte med alkohol og hasj. Jeg valgte etter en stund og avvikle eksprementeringen av hasj, for det jeg ikke likte det og det ikke er lovelig. Men resten av vennene mine fortsatte. Et år senere er de fortsatt ute på kjøret og nå holder de på med enda sterkere stoffer som sopp, mdma 2cb og ganske nyelig amfetamin. Jeg tror også de har prøvd kokain og lignende.
Hvilke muligheter har jeg som venn og hjelpe de med å forstå alvåret i det de holder på med, og om verst hvem kan jeg komtakte for å få en stopp på det.
Disse mennsekene er mine venner og jeg ønsker ikke å se de ende opp som narkomane som må ha stoffe sitt.

Mann, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du er bekymret for vennene dine, og det er fint at du selv klarte å stoppe når du merket at du ikke likte det lenger. Dessverre er det ikke sikkert at du har så mange muligheter til å klare å få vennene dine til å slutte å eksperimentere annet enn å være klar på hvor din grense går. Hvis det er andre i denne vennegjengen som også synes det begynner å gå litt for langt er det lettere for dem å si nei når de ser at du også er i mot. Dermed har du hjulpet dem kun ved å stå for dine meninger. Men hvis vennene dine synes at alt er bra og ingen av dem har betenkeligheter over det de driver med kan nok verken du eller andre få en stopp på det. De vet sikkert at det er ulovlig, og at det kan få konsekvenser, men de velger likevel å fortsette. Hvis du synes dette er vanskelig å slå seg til ro med kan du kanskje ta kontakt med utekontakten i kommunen du bor i, eller helsestasjon for ungdom? De kan muligens ha noen råd til deg, i tillegg til at det kan være godt for deg å få snakket om din bekymring med noen voksne som er vant til denne typen problemer.