Overdose circadin

Hei! jeg har hørt at circadin egentlig ikke er farlig og at man ikke kan dø av det. Er det sant? At hvis man tar en pakke så blir man bare veeldig trøtt og sover lenger, men at man er helt fin etterpå? Har ikke noe ønske om å ta noe, men har snakket med ei venninne som sliter og hun har tilgang på de. Så vil bare vite om de er farlige egentlig. Takk!

Kvinne, 24 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Risikoen for alvorlige forgiftninger/overdoser av melatonin (virkestoffet i Circadin) anses for å være relativt liten. Dette er et hormon som produseres naturlig i kroppen for å regulere døgnrytmen, men som man kan få tilskudd av ved søvnvansker. Det er riktig som du sier at den vanligste bivirkningen ved høye inntak er dyp søvn, og stoffet vil normalt være ute av kroppen under et døgn etter inntak. Men det har vært rapportert at enkelte brukere opplever hormonforstyrrelser, leverskader samt tilstander av uro og forvirring ved høyt inntak, særlig over lengre tid. Du kan lese mer om mulige bivirkninger i Felleskatalogens omtale av Circadin, men vær oppmerskom på at disse klassifiseres som mindre vanlige eller sjeldne. Dette er riktignok doseavhengig, og høyere inntak øker risikoen for å oppleve noen av disse bivirkningene. Risikoen ved høye inntak er ikke fullstendig kartlagt; dette er mye av grunnen til at det frarådes å overstige angitt dosering fra lege. Se også hva NHI skriver om melatonin.
For øvrig håper vi at din venninne mottar noen form for hjelp for sine psykiske vansker, eller at hun oppsøker dette dersom hun ikke allerede har gjort det. Dersom utskrivende lege er klar over hennes situasjon, kan dette være én av grunnene til at hun har fått utskrevet forholdsvis milde sovemedisiner.