Nedtrapping av paralgin forte

Hei,
Jeg har de siste par årene brukt (nesten) daglig paralgin forte pga kroniske smerter. Nå tør jeg innrømme for meg selv at jeg nok har blitt avhengig. De siste ukene har jeg tatt opptil 10-12 stk om dagen. De fjerner uansett ikke smertene fullstendig, så jeg ønsker nå å slutte med dem. Jeg føler meg så fullstendig ufri ved å ta dem. Jeg tør ikke snakke med noen om dette, føler så sinnsykt skam over at jeg har det sånn. Kan dere være så snill å fortelle meg hva en fornuftig nedtrapping vil være? Jeg har nå 65 tabletter igjen, og vil helst ikke ta en tbl til når denne esken er tom. Har ikke lyst til å ta en eneste til, men det blir kanskje for sterke abstinenser om jeg slutter brått? Jeg har hatt noen perioder på 2-3 uker uten å tabletter, det har gått greit, har vært litt frossen og slapp, snufsete og trøtt.
På forhånd tusen takk for svar!

Kvinne, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer deg, bør vi informere om at vi ikke er leger eller helsepersonell. Men vi har mye erfaring med dette og kan derfor gi deg et temmelig godt svar på nedtrapping uansett. Du sier du ikke vil snakke med noen om dette, så da får vi respektere det. Det å slute med medikamenter eller rus er mye lettere om man har noen å snakke med og noen som støtter deg, men dette må nesten bli opp til deg.
Det er fornuftig å trappe ned da det gir mindre abstinenser enn å slutte brått. De reaksjonene du har hatt tidligere (frossen og slapp, snufsete og trøtt) er abstinenser. Noe abstinenser kan du påregne uansett, men de blir mye lettere om du trapper ned.
Plan for nedtrapping:
• Uke 1: 4 tabletter om dagen 2 morgen, 1 middag og 1 kveld (= 4×7, 28 tabletter)
• Uke 2: 3 tabletter om dagen, 1 morgen, 1 middag, 1 kveld (= 3×7, 21 tabletter)
• Uke 3: 2 tabletter om dagen, 1 morgen og 1 kveld (= 2×7, 14 tabletter)
Etter dette kan du ta en halv tablett hver kveld i fire dager før du slutter helt. Denne planen vil – om du holder deg til den – gi en minst mulig ubehagelig avslutning av tablettbruken.