Metadon og Dolcontin

Hei. Jeg er en gutt på 29 år. Jeg går på Metadon behanling og klarer meg ganske bra. Jobb og stor leilighet har jeg. Jeg har kommet meg ut fra narko miljøet og ting faller på plass. Men jeg har skadet meg og fårr dolcontin mot smerte. Kan jeg bruke dolcontin selv om jeg går på metadon? Hbis jeg er forsiktig? De visste at jeg gikk på metadon men de sa ingenting.. Tror det skal gå an å ta begge slag men vil forhøre meg litt. 🙂 Mvh. M.H.H.H

Mann, 29 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette bør du snakke om med den som skriver ut Dolcontin til deg. Det er ingen umiddelbar «kræsj» mellom disse preparatene (de er begge fullagonister og har temmelig lik virkningsmekanisme). Men hvorvidt og i hvilken grad disse påvirker hverandre, kan vi ikke gi deg noe godt svar på. Hvis du har informert foreskrivende lege om at du går på metadon og h*n sier du skal ta det, så virker jo det greit. Men for oss er det litt merkelig at du får to opioider, i mange tilfeller ville man ikke gitt pasienten to ulike opioider, men heller mer av det ene (f.eks. en høyere dose metadon i en periode). Vi anbefaler deg å lese mer på vår artikkel om opioider og opiater.