Mannen min drikker så mye at han tisser i senga

Hei,
nå har det skjedd igjen. Min mann har tisset i senga, etter at han kom hjem sent i natt totalt utilsnakkelig.
Dette er andre gang dette skjer i løpet av et par år. Han har i senere tid innrømmet at han har et alkoholproblem, gikk i AA et halvt år for omtrent to år siden. Men det har ikke hjulpet mye etter at han sluttet å gå dit. Jeg har allerede skjelt han ut nå på morgenkvisten, men han ligger fortsatt å sover i sitt eget tiss og gidder ikke å høre på hva jeg sier. Jeg aner bare ikke hva jeg skal si, gjøre, eller i det hele tatt hvordan jeg nå skal reagere? Han er far til mine to barn, en går på skole andre i barnehage, han jobber flittig og er en god mann og far så lenge han er edru. Hva skal jeg gjøre??? Jeg vil ikke bare akseptere at slike ting skjer og mener det bør få konsekvenser, eller betydlig endring i hans drikkemønster eller totalt avhold, men jeg har nå forsøkt å snakke om å endre dette i de tolv årene vi har vært sammen. Jeg føler at begret har rent over når det angår hvor mye jeg skal finne meg i… så igjen hva bør jeg gjøre? Hva bør jeg si? På en måte som gjør at han forstår??

Kvinne, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver det virker det som at du er i en vanskelig og lei situasjon. Mannen din, som du har to barn med, sliter med et rusproblem, noe som antakelig i stor grad går utover deg (og barna deres). Du skriver at du ikke vet hva du skal gjøre eller si for å få han til å forstå. Videre at han har innrømmet at han har et rusproblem, og at han har vært i AA. Vi tenker derfor at han forstår, men at han ikke har klart å gjøre noe med problemet likevel. Det er ikke alltid slik at forståelse automatisk fører til endring i atferd. Det kan være flere årsaker til det, for eksempel manglende kunnskap om hvordan og manglende evne/vilje. Alkoholmisbruk handler som regel ikke bare om å vilje og bevisste valg, og det å klare og holde seg unna kan oppleves som veldig vanskelig. Hva som er tilfelle med din mann er kanskje noe dere bør snakke sammen om, gjerne hos en familieterapeut på et familievernkontor. Det kan hjelpe dere begge å få profesjonelt innspill på den vanskelige situasjonen dere er i, og ofte hjelper det å ha en «ordstyrer» når vanskelige ting skal diskuteres. Du har forsøkt å snakke med ham om dette i 12 år uten at det har gitt varige resultater så det er kanskje på tide å trekke inn fagpersonell.
Kanskje kan det også være godt for deg å få snakke med noen om den vanskelige situasjonen du er i. Det kan være terapeut/psykolog, eller det kan være andre pårørende som er i samme situasjon som deg, eller kanskje begge deler. Hvis du vil snakke med en terapeut/psykolog kan du få henvisning til det av en lege, eller du kan kontakte veiledningssenter for pårørende. Se denne artikkelen tips om hvordan snakke med noen om deres rusproblem.