mann som røyker hasj – kan det skade meg?

Min mann misbruker hasj gjennom mange år. Nå røyker han veldig ofte på et rom, lukker døren og åpner vindu på det rommet. Likevel siver det røyklukt gjennom døra. Jeg blir så kvalm og uvel og får så hodepine. Jeg hater å ha det sånn! Men han blir bare så sint og forbanna og ber meg bare lufte. Jeg har en sykdom som Gjør at jeg fryser lett, så det er ikke så enkelt å bare lufte. Er det tilfelle at man kan bli dårlig av denne fryktelige hasjlukta? Jeg bruker ingen rusmidler og er så lei av hans egoisme. Dette er tross alt mitt hjem også, men han vil ikke høre på meg. Skjønner at de går i sin egen verden og de bryr seg ikke om hvordan de nærmeste har det! Uff, kan jeg bli syk av å puste dette ?

Kvinne, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder passiv hasjrøyking, kan det være skadelig for deg. Først og fremst fordi passiv røyking i seg selv er skadelig, sannsynligvis røyker han dette med tobakk. Om du blir påvirket av det, er mindre sannsynlig. Det skal veldig lite ventilasjon og store mengder hasj til for at man skal bli passiv ruspåvirket av hasj. Men det betyr ikke at du ikke kan bli dårlig av lukten. Hasj kan lukte veldig voldsomt, og det er ikke rart om du føler deg uvel av lukten. Du kan lese mer om passiv cannabisrøyking i denne artikkelen i Tidskrift for den Norske legeforening.
Vi forstår at du blir irritert og lei deg av dette. Men du vil ha en utfordring med å få han til å slutte med dette. Det virker som om dette er en uvane han har og har hatt over lang tid, og som han ikke bryr seg om at du ikke liker. Da blir det vanskelig for deg å tvinge han til noe annet. Du kan forsøke å snakke med han om hvor vanskelig du synes det er er, eller forsøke å finne et kompromiss der han røyker et annet sted hvor du slipper å bli utsatt for lukten. Om det er uaktuelt for han å endre seg eller møte dine krav, må du selv avgjøre om dette er noe du kan akseptere eller ikke.