Kommer jeg til og utvikle et rusproblem?

Hei.
Jeg har stort sett hele ungdomstiden aldri vært spesielt interessert i å prøve narkotika. Har hatt flere venner som har sliti mye med det og også brukt det da jeg var tilstede helt fra ganske ung alder, men utover at jeg har røyka litt hasj kanskje 1-2 ganger i året har det bare ikke vært helt min greie og jeg har også hatt ganske store fordommer mot det. De siste to årene har dette endret seg litt. Jeg prøvde bla LSD etter å ha lest noe jeg vil hevde var en seriøs forskningsrapport fra NTNU på området (jeg er veldig kildekritisk og prøver så godt jeg kan og finne seriøs informasjon om stoffene og potensielle skadevirkninger før jeg eventuelt prøver dem). Jeg vurderte dette som mer eller mindre risikofritt ettersom jeg har en god psykisk helse og en meget bra livssituasjon og forsåvidt alltid hatt det.
Har også prøvd MDMA, kokain og fleinsopp. Slik jeg har vurdert det i ettertid er at dette er stoffer jeg definitivt kunne tenkt meg og prøve flere ganger, men det kunne aldri falt meg inn og ta gjøre det med jevne mellomrom ettersom det er såpass overveldende opplevelser at det hadde jeg faktisk ikke orket eller hatt lyst til. MDMA er jeg riktig nok mer skepisk til og kommer ikke til og bruke det noe særlig igjen. Kokain var bare meningsløst og dyrt. Det har forsåvidt også blitt en del mer røyking i det siste, dette har vært helt bevisst og jeg har aldri følt noen spesiell trang til å gjøre det. Det jeg vil frem til er at for meg så fungerer ting veldig bra, føler på ingen måte at ting er utenfor kontroll eller at jeg har et potensielt rusproblem. Glad og fornøyd hele tiden, er på jobb hver dag og yter mitt beste. Hva mener dere? Bør jeg være mer forsiktig og kanskje kutte ut hele greia eller er det slik at man kanskje må være litt ekstra utsatt genetisk og psykisk for og utvikle et rusproblem av dette?

Mann, 26 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Du er åpenbart en oppegående person som lever et stabilt og temmelig normalt liv. I dette legger vi at du ikke deprimert eller lider av andre psykiske plager (noe som lett kunne ført til eskalering av bruken); du er, så vidt vi kan forstå, ikke inne i et rusmiljø hvor alt handler om å bruke det ene eller det andre; du er over 25 år og din hjerne er derfor fullt utviklet (hadde du vært 16 hadde vi svart deg annerledes); du er i jobb og trives generelt godt med tilværelsen rent psykososialt sett. Man kan se på denne situasjonen på (minst) to måter: 1) hvis du er voksen, har «ting på plass» og trives med livet hva er da problemet med moderat eksperimentering med ulike substanser? 2) hvis du er voksen, har «ting på plass» og trives med livet hva er da poenget med moderat eksperimentering med ulike substanser? Vi mener ikke at du skal legitimere din bruk overfor oss, men dette er noe du kan tenke på.
Din beskrivelse av «rusvanene» dine (om det da kan kalles vaner) gir oss et litt uklart bilde. Først sier du » …slik jeg har vurdert det i ettertid er dette (MDMA, kokain og fleinsopp) stoffer jeg definitivt kunne tenkt meg og prøve flere ganger» og så sier du «MDMA er jeg riktig nok mer skeptisk til og kommer ikke til og bruke det noe særlig igjen. Kokain var bare meningsløst og dyrt.» Her er du kanskje litt uklar.
Kokain er svært avhengighetsskapende og dersom man først får en vane med å bruke det, kan det lett bli vanskelig å la det være. MDMA er ikke like avhengighetsskapende, men også her – for dem som bruker det gjentatte ganger – kan det f.eks. fort bli kjedelig å være på «party» uten. MDMA er «på vei inn igjen» i en del miljøer og det er bekymringsfullt. Gjentatt og hyppig bruk kan gå temmelig sterkt utover den mentale helsen, ikke bare kan man bli deprimert av det, men risikoen for andre typer mentale lidelser og plager øker ved økt omfang av MDMA-bruk. Det er en del som synes kokain er et helt meningsløst rusmiddel (dyrt er det også), så du er ikke alene der. MDMA  er som kokain, et stimulerende stoff, i tillegg til å være hallusinogent til en viss grad. Altså kan det tyde på at stimulanter ikke er «din greie». Det jo bra. Ingen grunn til å ta noe mer av den typer stoffer for deg.
Hallusinogener er tydeligvis noe som er mer interessant for deg (LSD, fleinsopp o.l). Hvor farlig er det å bruke slike stoffer? LSD, fleinsopp o.l regnes i svært liten grad å være fysisk skadelig. De er heller ikke spesielt avhengighetsskapende. Problemet er mentalt, den psykiske helsen. Her er risikoen todelt. Det ene går på akutte virkninger; det er en risiko for psykoseliknende tilstander og akutte angstreaksjoner og depresjoner under rusen. Dette kan inntreffe selv om du har brukt det uten å reagere negativt før. Den andre faktoren er det langsiktige; bruker du LSD, fleinsopp o.l gjentatt over tid vil risikoen øke for å få mer vedvarende psykiske plager og lidelser. Ved sporadisk bruk er ikke risikoen veldig stor. Sporadisk er ikke en gang i uke, men heller noen få ganger i året.
Så var det cannabis, da. Cannabis er jo et mye omtalt og omdiskutert rusmiddel. Mange her sterke meninger i flere retninger om hvor skadelig cannabis er. Du sier «Det har forsåvidt også blitt en del mer røyking i det siste, dette har vært helt bevisst og jeg har aldri følt noen spesiell trang til å gjøre det.» Vi antar at du da snakker om cannabisrøyking. Her bør du være svært oppmerksom. Cannabis er jo et stoff som går an å bruke i temmelig stort omfang uten på bli helt ødelagt og økonomisk ruinert. Du blir ikke fullstendig nedkjørt av å røyke en del over tid. Men nettopp dette er en av de store problemene med cannabis: det er et «forrædersk» rusmiddel.
Er det slik at man kanskje må være litt ekstra utsatt genetisk og psykisk for og utvikle et rusproblem av dette?
Om du bruker f.eks. fleinsopp, MDMA eller LSD en gang eller to i året, er det minimal risiko med tanke på avhengighet. Men akutte negative reaksjoner er jo også rusproblemer, og den faren foreligger alltid ved bruk av slike stoffer, uansett hvor genetisk og psykisk utsatt du er.