Hva skal jeg forholde meg til? Sobril og kjøring

Jeg bruker sobril hver dag, en på 15 mg. Tok en i dag ved et angstanfall klokka 1300 , nå er klokka 1730, føler den er helt ute.. Åskuøle vært ute med mopeden på butikken, men 12 timer kan da ikke stemme. Ikke for de som er vandt med den ?? Har det noe å si?

Kvinne, 34 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er mye forvirring vedrørende rusgivende medikamenter og føring av motorvogn (vi mener ikke at du ruser deg på Sobril, men Sobril klassifiseres som rusgivende). Helsekravene til førerkort tilsier at du ikke kan kjøre med stoffet i blodet. Gjør du det, risikerer du å miste lappen. Men det er unntak fra reglene. Om du i) får Sobril av legen, ii) tar den dosen som er foreskrevet og iii) bruker medikamentet regelmessig/fast, så får du dispensasjon fra disse reglene.
Selv om du får dispensasjon er det ditt eget ansvar å være i form til å kjøre.