Flashback

Jeg har en far jeg bare har møtt 1-2 ganger. han er rusmisbruker. Sist gang jeg møtte han så lovet han meg at vi skulle gjør ting sammen osv. jeg så han ikke igjen mens jeg var på besøk der( har kontakt med alle på hans side av familien unntatt han). jeg har aldri blitt så skuffet før. tenker på det enda selvom det er 5 år siden.
Men så har det seg sånn at mamma var sammen med en mann i 6 år, jeg var den så fant ut at han brukte rusmiddler. Da ble det fort slutt mellom de.
Jeg likte han veldig godt siden han var snill og alt det der, men etter det ble slutt mellom de så har vi nesten mista kontakt.. Han lovet at vi skulle finne på ting, og at han alltid ville vær der for meg selvom han og mamma ikke var kjærester lengre. Men sånn har det ikke blitt. Jeg sender han meldinger om jeg kan komme på besøk neste uke, men da kan han ikke. Jeg gikk bort til jobben hans og da sa han sånn at jeg burde komme på besøk neste uke fordi da var han ledig, jeg ble veldig gla da. Men så kom den neste uken, jeg sendte en ny melding og har ikke fått svar. Nå har han reist på ferie. jeg er skuffet, den ekte faren min og tidligere stefaren min lyver til meg, holder ikke det dem lover.
Jeg lurer egentlig bare på om alle rusmisbrukere lyver? Det virker sånn for meg, søkte rundt men fant ikke så gode svar..

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at dette er en kjedelig situasjon for deg. Vi kan ikke gi deg et godt svar på hvorfor hverken faren din eller din tidligere stefar ikke stiller opp for deg. Om det er på grunn av rus eller andre grunner, er umulig for oss å vite. Noen ganger er det helt klart slik at misbruk av rusmidler fører til mye løgn. Det kan være slik at den som misbruker rus er redd for å være ærlig fordi det kan få mange negative konsekvenser for ham/henne. De kan ofte forsøke å glatte over og skjønnmale situasjonen fordi de ikke ønsker å endre seg. Hvordan dette er for din far og din tidligere stefar vet vi ikke. Du kan jo kanskje snakke med moren din om hun kjenner igjen dette fra da de var sammen.