Farlige interaksjoner ved opiater

Hei!
Jeg er akkurat nå i Sør-Amerika, og har en del bekymringer vedr diverse medisiner jeg går på pga en kreftdiagnose.
Jeg har hatt litt pustebesvær de siste dagene, spesielt etter to ulike flyreiser. Én av dem varte i 12 timer.
Medisinene jeg går på fast totalt hver dag er:
Targiniq 35 mg
Oxycodone 50 mg
I tillegg går jeg på to ulike kreftmedisiner: Femar og Ibrance, men ser på disse uten spesiell fare.
Men det jeg er bekymret for er interaksjon mellom opiatene jeg tar sammen med imovAne jeg tar for å sovne , så og si hver kveld: 10 mg
I tillegg tar jeg ca 3-4 paralgin forte daglig ( usikker på mg, men de er runde og rosa på brett).
Jeg så nettopp på CNN at artisten Prince sannsynligvis døde av pusteproblemer i bruk ved liknende opiater, og jeg ble livredd. Særlig med tanke på at jeg går på mange av de samme opiater og B-preparater som han gjorde.
Jeg vil også nevne at jeg har selv tatt initiativ til å trappe ned på Targiniq. Og har Ila de to siste månedene trappet ned fra totalt hver dag 60mg til nå totalt hver dag 35 mg. Grunnen til at jeg valgte dette er at jeg føler ikke at kreften gir meg såpass mye smerter at jeg trenger å ta så mye opiater. Jeg har tenkt å leve lenge og vil ikke ha unødvendig og farlige opiater i kroppen.
Men sannheten er at kroppen er blitt veldig avhengig av disse medisinene etter snart ett års forbruk, så jeg må ta nedtrappingen stille og rolig.
Men nå er jeg redd, og lurer på Im dere ser noen farer ved bruket mitt av opiater og om det er noen farlige interaksjoner.
Legene mine vet hva jeg går på, men de har ikke opplyst meg om disse farene, særlig ved pustebesvær.

Kvinne, 31 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er medisinsk personell; dersom du opplever pustebesvær er dette noe du bør informere lege om, uavhengig om dette kan skyldes medisinene dine eller ikke.
På generelt grunnlag kan vi likevel si dette: at både opiater/opioider (Targiniq, Ocycodone, Paralgin Forte) og benzodiazepinlignende medikamenter (Imovane) har i seg selv en dempende virkning på sentralnervesystemet, som igjen regulerer pustesenteret. Ved blandingsbruk kan disse medikamentene forsterke hverandres virkning. Det hele er et spørsmål om mengde og toleranse, men dersom du opplever pustebesvær kan det nok altså være lurt å informere legen din om dette.
For øvrig er det riktig som du sier, at nedtrapping bør foregå mest mulig stille og rolig for å minke abstinensplager.