Far som er alkoholiker

Hei
Jeg har en far som er alkoholiker og har falt litt utenfor arbeidslivet.
Det jeg lurer på er om det er noen steder som tilbyr noen slags form for arbeid for personer som han. Da jeg tror dette vil hjelpe han enormt. Få opp selvtilliten og komme seg ut av huset osv.
Jeg har prøvd å søke litt på dette, men finner ingen steder som konkret gjør dette.
Har dere noen eksempler på dette ?

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig godt å høre at din far har en sønn som deg. Vi tenker umiddelbart at dette er en god måte å hjelpe ham på og at noe å gjøre kunne bedret livskvaliteten hans, både mentalt, fysisk og ikke minst sosialt. Så blir jo spørsmålet – som alltid i slike situasjoner – hva vil han sel? hva er mulig å få til? hva vil fungere? Alle disse spørsmålene, og flere til, vil jo komme opp; men man må jo begynne et sted. Vi ville anbefale deg/dere å høre med Lønn som fortjent (LsF), i regi av Kirkens Bymisjon. Lønn som fortjent (LsF) er et arbeidstilbud som startet opp i 2004. Arbeidstilbudet er et alternativ til rus, prostitusjon og kriminalitet. LsF en arena der mennesker får oppleve verdien av lønnet arbeid.
Hvis han får til noe her, kan det jo etterhvert også gi inspirasjon og motivasjon til å gjøre noe med alkoholbruken.
Et annet mulig alternativ å kontakte er Fontenehuset.
NAV-kontorer er kanskje ikke noe fristende sted å kontakte, men de har i alle fall råd- og veiledningstjeneste som det er mulig å snakke med, kanskje også i forbindelse med eventuell rushjelp og annen form for hjelp. NAV-kontoret kan gi opplysninger om rettigheter og veiledning om regelverk og hva som er vanlig praksis innenfor tjenestene. Når du kontakter oss kan det bli satt i gang tiltak for å finne ut hva du har behov for. Selv om NAV-kontoret ikke er fullt ut orientert på alle områder, vil de kunne hjelpe til og eventuelt henvise deg videre til rett instans. Mer om dette her.