Ei venninne av datteren min ruser

Datteren min er bekymret for ei venninne som har begynt å henge med feil folk. Hun skulker skolen og prøver ut alkohol og andre rusmidler. Jeg foreslo til datteren min å kontakte helsesøster, men datteren min vil ikke sladre på venninne sin. Selv synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg kan gjøre. Hvilke råd vil dere gi i vår situasjon?

Kvinne, 38 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om hvor gammel din datter og hennes venninne er. Du gir også svært lite informasjon slik at det blir vanskelig å vurdere situasjonen. Det tenker vi har litt å si i denne saken. Er hun veldig ung bør dere vurdere å kontakte hennes foreldre eller lærer. Kjenner du ikke hennes foreldre noe særlig, er sistnevnte mest nærliggende. Du kan eventuelt forsøke å snakke med denne jenta selv, og lufte din bekymring. Er de videregående-elever og nærmer seg 18, og situasjonen er litt uavklart, kan det være at det er best å avvente og se an. Det finnes ingen fasit. Men husk at det du gjør også vil påvirke din datter, så om du tenker å fortelle dette til noen, bør du være ærlig med din datter at du gjør dette. Du er velkommen til å ringe til oss for å diskutere saken eller sende inn et nytt og mer utfyllende spørsmål.