Concerta (uten at eg har ADHD)

Hei! Jeg har nå brukt Concerta 56mg 3 ganger nå uten at eg faktisk har ADHD. Jeg føler en slags avhengighet av pillene at eg ender opp med å ta selv om jeg vet at det gjør at jeg får ekle bivirkninger. Hva skal jeg gjøre? Kan ikke kontakte noen, eller snakke med foreldrene mine om det. Tips til å klare å slutte med det?

Kvinne, 15 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hvis du har tatt det tre ganger, er du ikke avhengig. Det tar mer tid å utvikle avhengighet. Men det er nok helt tydelig at du har en trang til å ta dem, at du føler lyst på det og dette kan være et tegn på at du kan stå i fare for å utvikle avhengighet. Derfor er det veldig viktig at du sier fra til oss og gjør noe med saken. Det at du sier fra nå ser vi på som et tegn på at du vil unngå problemer.
Hvis du ikke tør å si fra til noen direkte (helsesøster, lege, foreldre eller andre) kan du jo alltids snakke med oss. Vi vil hjelpe deg og støtte deg uten å gå videre med det (garantert anonymt), og kanskje det er hva som skal til. Neste gang du får lyst på å ta Concerta, chat eller ring til oss. Om vi ikke har åpent, kan du finne på noe annet når trangen kommer. Puss tennene, ta deg noe å spise, gå deg en tur, les en bok eller gjør noe annet som får tankene dine over på noe annet. En annen ting du bør vurdere å gjøre er å si fra til den personen du har fått det av. Si at du ikke vil ha flere Concerta og at han/hun ikke skal gi deg det flere ganger om du spør i fremtiden.
Ting å tenke på som kanskje vil gjøre det mer fristende å slutte med Concerta:
• Stoffer som Concerta og Ritalin (samme stoff) er avhengighetsskapende og kan være meget skadelige.
• Bruk av stimulerende stoffer kan skade tennene og gjøre dem veldig stygge!
• Bruk av stimulerende stoffer kan skade huden og gi sår, utslett og uren og rett og slett stygg hud.
• Stoffer som Concerta og Ritalin er regnet som narkotika og derfor forbudt å bruke. Blir du tatt for dette kan det få store konsekvenser for dine valgmuligheter ang. utdanning og yrker, og for dine anledning til å reise til f.eks. USA og Australia i fremtiden. Det er kjedelig å få sine muligheter ødelagt på grunn av dette.
Vi synes det er veldig modent av deg at du sier fra til oss og håper du benytter sjansen til å si fra til oss om du har behov for det. Masse lykke til!