Cannabis

Er det cannabis propaganda sprederne? Jeg har røyket cannabis sikkert 200 ganger hvis ikke mer. Jeg er ikke sløv og jeg legger ikke merke til noen forskjell i det hele tatt. Alle i vennekretsen min røyker cannabis og ingen har blitt sløve eller annerledes. Den eneste grunnen til at Cannabis ikke er legalisert er fordi at da vil USA tape flere billioner av dollar i måneden! sigaretter skulle vært ulovlig mens cannabis var lovlig. Sigaretter er bare dårlig mens de som sitter øverst i tobakkindustrien tjener flere millioner vært eneste år på at mennesker røyker. Cannabis hjelper med OCD, Tourettes syndrom, ADHD osv (ganske mye). Jeg har selv ekstremt sterk grad av OCD og Tourettes syndrom og når jeg røyker cannabis så slipper jeg all tvangen (så jævlig deilig) har mistet flere tvangstanker og tvangshandlinger etter at jeg har røyket. Men jeg kan ikke røyke nå fordi jeg går på tisseprøver… Skulle egentlig være ferdig i februar men den som skulle ta de prøvene var tydeligvis sykemeldt i 5 måneder og jeg fikk ingen beskjed om dette så jeg måtte starte 8 nye måneder på tisseprøver helt frem til 16 August, en dag før skolestart!! Er ikke dette litt rart? At jeg skal være ferdig en dag før skolestart?! Hele jævla sommerferien min er ødelagt nå.. Jeg kommer aldri til å slutte å røyke cannabis. Det er beroligende, avslappende, gøy og får deg til å tenke og gjøre kreative ting. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor ingen av de andre som jobbet med den personen som skulle ta disse prøvene av meg kunne gjøre det mens han var borte?! Dette er jeg så sikker på at er planlagt fra dag en. Politiet her i Norge kan dra til helvete sammen med Jens Stoltenberg og stort sett alle som sitter i stortinget.

Mann, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
For å ta det første først: vi i RUStelefonen er ikke ute etter å drive propaganda hverken for eller imot cannabisbruk. Vårt formål er å gi mest mulig nøktern og kvalitetssikret informasjon til våre brukere, og sannheten er den at cannabisbruk kan ha positive egenskaper for noen, men også negative konsekvenser for andre. Folk er forskjellige, og det kan være vanskelig å forutsi på forhånd hvordan enkelte reagerer på cannabisbruk – her er det mange faktorer som spiller en rolle; noen tydelige, noen mer utydelige. Noen kan oppleve positive virkninger av cannabisbruk i lang tid, men gradvis utvikle ulike helsemessige, psykiske og/eller sosiale problemer uten nødvendigvis å merke det selv. Andre utvikler kanskje ikke slike problemer i det hele tatt. Uansett så er det ingen som med rette kan si at cannabisbruk kun har positive egenskaper for alle.
Vi mottar mange henvendelser om hvorfor cannabis ikke er legalisert eller avkriminalisert i Norge. Dette er en komplisert problemstilling, uten tydelige fasitsvar – i det minste ikke som vi kjenner til. Dette handler nok i stor grad om holdninger som ligger dypt til grunn i befolkningen og i helsemyndighetene, minst like mye som forskningsresultater og stoffets egenskaper i seg selv. På verdensbasis ser man en tendens der flere land reformerer sin narkotikapolitikk, men ved spørsmål om Norge kommer til å gjøre det samme, kan vi bare si: tiden vil vise.
Når det gjelder hvorvidt ditt opplegg for urinprøver (som avsluttes rett før skolestart) «er planlagt fra dag én», er dette vanskelig for oss å uttale oss om. Vi har forståelse for at det er fristende å lindre dine plager tilknyttet OCD og Tourettes med cannabis, men vi håper du mottar noen form for profesjonell hjelp for dette i tillegg, som ikke medfører noen risiko for juridiske straffereaksjoner.
Vi skal ikke forsøke å overbevise deg om at du må slutte med cannabis – dette ville du nok uansett ikke ha hørt på. Men vi kan i det minste be deg tenke over dette: du er forholdsvis ung, og er i en fase av livet som har stor betydning for din videre framtid. Mange opplever at langvarig, høyt cannabisforbruk før eller senere vil ha negativ innvirkning på sine skoleprestasjoner, som igjen vil påvirke dine valgmuligheter senere. Vi er ikke interessert i å fore deg med gammelt svada om at det går dårlig for alle som driver med cannabis – dette vet du nok at ikke stemmer helt. Men når du sier at du aldri kommer til å slutte med å røyke cannabis, føler vi oss forpliktet til å fortelle deg om at vi regelmessig mottar henvendelser fra personer f.eks. i tredveårene som har hatt samme innstilling som deg da de var på din alder, men som har kommet til et punkt der de lurer på hvor alle årene har blitt av, hvorfor de ikke har klart å utrette alt de ønsket og hvordan de skal klare å komme seg videre, mer eller mindre som følge av å ha prioritert cannabisrøyking (og den potensielt behagelige livsstilen dette medfører) framfor å dyrke egne ambisjoner utover dette. Vi sier ikke at dette garantert vil hende deg, men muligheten er tilstede. Det er bekymringsverdig at du mener at «hele jævla sommerferien er ødelagt» kun fordi du ikke kan røyke cannabis. Har cannabisbruken blitt så altoppslukende at det ikke går an å ha positive opplevelser uten dette? Er ikke dette i seg selv en varsellampe som blinker? En sommerferie som 15-åring byr på uendelig mange muligheter som ikke behøver å involvere rus. Alt i alt er det du selv som bestemmer hvordan du skal leve ditt liv; vi vil kun oppfordre deg til å forsøke å se det litt større bildet.
For øvrig vil vi gjøre oppmerksom på at Jens Stoltenberg i skrivende stund ikke er direkte politisk aktiv i Norge, men at han nå er ansatt som generalsekretær i NATO.