Bror som ruser seg

Hei
Jeg har en bror som ruser seg, han sier det «kun» er hasj. Men andre rykter sier også amfetamin og kokain. Min mor beskytter han veldig. Da han har ADHD, får ikke førerkort av fylkeslegen. Han sier selv at hasj ikke er farlig osv. Han var motivert å gikk til fastlegen en periode å tok urinprøver. Men da han ble ren noen uker slapp fastlegen han. Å før man viste ordet av det var han utpå igjen. Han har gått MYE ned i vekt å vår mor beroliger oss med at han ikke spiser så mye. Han får også vival av fastlege fordi han sliter psykisk og med angst. Noe jeg tror han har fått etter han begynte å ruse seg. Er det noe jeg som søster kan foreta meg? Han har jo også stått på min dør å skulle drepe meg, så jeg måtte tilkalle politi, anmeldese og besøksforbud

Kvinne, 30 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret og at du lurer på hva du kan gjøre i en slik situasjon. Vi går ut i fra at broren din er myndig.
Som pårørende til en voksen rusbruker, er det begrenset hva man kan gjøre for å få vedkommende til å slutte å ruse seg eller ta i mot hjelp. Det høres ut som om han har eller har fått tilbud om hjelp, men ikke tatt det i mot. Vi anbefaler både deg og moren din til å ta kontakt med et tilbud for pårørende av rusbrukere, for eksempel Veiledningssenteret. Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen 08588 for å diskutere situasjonen ytterligere.