Blandinger av Seroquel og Ritalin

Hei. Om man går fast på Serequel for manisk depressivlidelse er det da OK å få utskrevet 40mg ritalin kapsler også? En bekjent av meg har nå fått det og jeg kjenner jeg er litt bekymret.
Jeg syntes det generelt er svært lite oppfølging etter oppstart av serequel, som har blitt brukt kun ca 2 måneder (forskrevet etter et selvmordsforsøk, hvor diagnosen manisk depressiv ble satt)
Var vedkommende innlagt på sykehus i kun 3 uker hvor diagnosen ble satt og oppstart av serequel ble bestemt. (25mg morgen, lunsj, middag og til kvelds + 100mg før leggetid) etter sykehusoppholdet har det vært NULL oppfølging vedr psykisk helse, ikke et eneste møte på DPS eller lignende instanser. Og 40mg Ritalin er nå skrevet ut pr tlf. Er det virkelig vanlig prosedyre at en som svinger så raskt i humør og sinnsstemning blir overlatt til seg selv? (Går fra topp humør, virker oppegående og glad til bare minutter senere i de samme situasjoner å bli svært deprimert og dyster)
Syntes det er skremmende om det virkelig er vanlig prosedyre det her.
Mvh
Bekymret pårørende.

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du skriver at en bekjent av deg får foreskrevet Seroquel og Ritalin, at vedkommende svinger raskt i humør og sinnstemninger, og at det ikke er noen form for oppfølging fra helsevesenet. Vi forstår godt at en slik situasjon skaper bekymring. Du spør om dette er vanlig prosedyre, og om det er OK å blande Ritalin og Seroquel.
Vi vil først og fremst understreke at vi ikke er helsepersonell. Det er derfor vanskelig for oss å si noe om hva som er vanlig prosedyre hos helseforetakene, dette er kanskje noe du heller bør ta opp med pasient- og brukerombudet.
Når det gjelder å kombinere Seroquel og Ritalin kommer det ikke frem i felleskatalogens interaksjonsanalyse at dette bør unngås, altså rent kjemisk er det ikke noe som tilsier at dette er en «farlig» blanding. Men, som med alle legemidler, vil vi tro at effekten på psyken vil kunne være individuell og vi vil tro at opptrapping i samråd med foreskrivende lege er å foretrekke når man skal begynne på denne typen legemidler.