Er armodafinil lovelig å bestille? Andre stoffer som gir våkenhet?

Er sykemeldt pga alvorlig kronisk tretthet som jeg fikk som følger av svineinfluensavaksinen for lenge siden og helsevesenet har ikke fått til noe som helst. Trettheten har ødelagt livet mitt fullstendig og jeg har mistet nesten alle vennene jeg en gang hadde, og har aldri hatt kjæreste rett og slett fordi det er umulig å fremstå som sjarmerende og engasjert når jeg er så trøtt att jeg holder på å sovne selv på dagtid. Nå orker jeg ikke å gå ut en gang og kan sove i hele 20 timer i strekk. Når ikke legene klarer å gjøre jobben sin så må jeg hjelpe meg selv, alternativet er att jeg sitter inne å venter til legene klarer og finne ut hva som feiler meg, noe som trolig aldri kommer til å skje med den hastigheten de jobber med, og for meg er ikke det et alternativ lenger. Legene er fullt klar over alle aspekter ved situasjonen og de har hatt mange år på seg til å få noe gjort.
Har søkt etter armodafinil på Lovdata.no og det ser ikke ut til att det er oppført på legemiddel listen, betyr det at jeg fritt kan importere så mye jeg vil av dette også utenfor EØS?
Har dere noen forslag til andre ting som ikke dekkes av loven og som kan gjøre att jeg kan ferdes ute som et normalt menneske, eller som i det hele tatt kan bedre den situasjonen jeg er i nå? Jeg er også i «behandling» innen psykiatrien, heller ikke de har greid å utrette noe med medikamentene sine mot depresjon, de er desverre ikke villige til å utskrive noe som kan gjøre meg våken.
Finnes det evt en oversikt over lovelige medikamenter i Norge der jeg kan lete? Har allerede prøvd de mest kjente typer kosttillskudd som koffein, aminosyrer og urter med liten effekt.
Hvis ikke det finnes lovlige og effektive måter å få energi på har jeg planer om å begynne med kokain/amfetamin siden det lett tilgjengelig innenlands. Trettheten må bare vekk om jeg så dør i prosessen, jeg har allerede mistet alt, så jeg har i grunn lite å tape på å ødelegge kroppen mot å få en mulighet til å leve, om så bare for en liten stund. Selvførgelig vil jeg prøve de tryggeste stoffene først, men alt er bedre enn å sitte alene her inne dag etter dag.
Hjelp vil settes veldig, veldig stor pris på!!!!!

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du har sendt inn spørsmålet ditt flere ganger, så vi håper det er greit at vi kun poster det ene, da alle spørsmålene var identiske.
Vi forstår at situasjonen din er frustrerende, og at du søker løsninger på egen hånd når du opplever at hjelpeapparatet ikke strekker til.
Når det gjelder armodafinil, har du rett i at det ikke står på legemiddellisten. Men det betyr ikke at det er lov til å importere det. Det er ikke lov til å importere legemidler fra land utenfor EØS i det hele tatt. For legemidler innenfor EØS, gjelder en del regler. Ved import ved postsending, er det kun lov å importere legemidler som er reseptfrie og godkjent i Norge. Med andre ord, så er det ikke lov til å importere armodafinil, med mindre du reiser til et land innenfor EØS og får en godkjent lege til å skrive det ut til deg.
Du kan lese mer om hvordan du kan gjøre dette på legemiddelverkets sider.
Vi har nok ikke noen god liste til deg med medikamenter som gjør deg våken. De fleste medikamenter som har den effekten, vil være reseptbelagte.
Du sier at siste utvei er kokain og amfetamin. Vi vil selvfølgelig ikke anbefale det. Etter kort tid vil du ikke lenger oppleve den oppkvikkende effekten disse stoffene har, og heller oppleve andre virkninger. Både kokain og amfetamin er svært avhengighetsskapende, og vil på sikt føre til at du får det mye verre psykisk og at du heller enn å føle deg pigg, vil føle en sterk avhengighet hvor stoffet ikke vil gi deg annet enn en frihet fra abstinensene.
Vi forstår at du opplever situasjonen som håpløs, og at du antageligvis føler at du har forsøkt alt. Vi håper at du likevel klarer å gi det litt mer tid før du går til drastiske skritt som etter all sannsynlighet vil gjøre ting mye verre. Om du ikke er fornøyd med hjelpen du har fått, kan dere søke ny behandling gjennom legen, og be om henvisning til en spesialist. Du kan kanskje også finne noe nyttig informasjon om du kontakter Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier— ADHD, autisme, Tourettes syndrom og hypersomnier.