Antabus

Hei:-)Jeg har nå gått på antabus i 4 uker,å det fungerer helt topp:-)Tar det for å hindre meg i å bruke alkohol til selvmedisinering når jeg har en dårlig dag..Syns det fungerer helt fint,men har jo tenkt å ha et sunt forhold til alkohol,så jeg vil ha en helg iblant som jeg kan ta meg noen glass.Har fått beskjed fra psykisk helse her i kommunen min(de som gir meg tabletter man-ons-fredag) att jeg kan drikke etter 3 døgn.Altså att jeg kan ta antabus onsdag,å drikke på lørdag:-)Er dette riktig for alle?Blir så forvirra av alt som står skrevet å sagt!Skal på tur i pinsen,å vil ikke risikere å bli dårlig når jeg tar et glass lissom:-)Skjønner jo att stoffet ligger i kroppen lenger,men er det farlig å drikke etter 3 dager uten?Vil jo tro det ikke har samme virkning etter 3 dagers pause iallefall:-)På forhånd takk:-)

Kvinne, 40 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder medisinering, så er det vanskelig å gi anbefalinger som er riktige for alle. De generelle anbefalingene settes antageligvis med litt slingringsmonn. Derfor er det vanskelig å si noe med garanti. Det er slik at Antabus sies å ha en virketid på omkring 3 døgn, og at det derfor kan skape en reaksjon om man drikker alkohol før dette. Det står imidlertid også i Felleskatalogen at man ikke skal drikke alkohol minst 2 uker etter avsluttet behandling. Symptomene ved å blande alkohol og Antabus forsterkes ved økt mengde alkohol. Det du eventuelt kan gjøre, er å forsøke deg forsiktig frem, og stoppe om du kjenner antydning til reaksjoner.