Alkoholproblem

Hallo,
Jeg har et alkoholproblem. Dette går ut på at jeg aldri klarer å avslutte en fest før jeg er stupfull. Det vil si så full at jeg slokner. Og når jeg først føler meg full nok, blir jeg ekstremt agressiv. Målet er aldri å nyte noen pils, men å bli full. Og da må det helst sprit til for å få litt fortgang på sakene. Dagen derpå går alltid til å beklage alle andre deltakere fra festen, finne ut hva som må erstattest etter skader, og pleie av en voldsom fyllesyke.
Etter hver ‘fyllekule’ kommer en skikkelig skyldfølelse. Da blir det som regel ein god pause, for å så bli fristet på mer fart og ‘morro’. Ser meg nødt til å kutte ut all alkohol for å slippe dette tullet. Er det noe jeg bør/kan gjøre for å la lettere være å bli fristet på ny? Bør jeg kontakte en profesjonell for hjelp?

Mann, 20 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette er nok en situasjon som mange kan kjenne seg igjen i – og det er bra at du ser alvoret og problematiserer dette. Som du jo har erfart flere ganger tidligere, kan det være krevende å begrense alkoholinntaket når det først er påbegynt. Dette er noe som har gitt konsekvenser for deg gjentatte ganger.
Slik du beskriver situasjonen kan vi altså være enig i at du nok bør holde deg unna alkohol overhodet. Dersom problemene du opplever av alkoholbruk ikke i seg selv er nok til at du ikke fristes til å drikke på ny, bør du være oppmerksom på dette: fristelsen etter å drikke alkohol blir nok ikke borte med det første. Hvor lang tid dette evt. vil ta, kan vi ikke si noe sikkert om. Det du bør jobbe med er altså ikke hvordan du ikke skal bli fristet, men snarere hva du skal gjøre når fristelsen inntreffer. Punkt nr. én bør være å tenke grundig igjennom tidligere opplevelser, og spørre deg selv: er det verdt å gå igjennom dette enda en gang, kun for å oppleve litt «fart og moro» en kveld? Det kan være en stor fordel å alliere deg med noen venner her, og fortelle dem om hvordan du føler det, slik at de kan hjelpe deg med ikke å falle for fristelsen til å drikke alkohol. Kanskje er det noen andre aktiviteter du/dere kan gjøre, som involverer «fart og moro» men ikke rus? Tenk over hvilke fordeler/ulemper som finnes ved rus vs. rusfrihet, samt hva slags person du ønsker å være, og fremstå som for dine venner.
Videre bør du være forberedt på at det vil oppstå sosiale situasjoner der alkoholbruk er en mer eller mindre naturlig del av bildet. Da bør du på vurdere å drikke alkoholfritt. Dette er noe mange i samme situasjon som deg gjør. Husk at dette har klare helsemessige og økonomiske fordeler, i tillegg til å utelukke alle problemene som oppstår for deg i alkoholrus. Hvis du synes dette blir kjedelig i lengden, bør du vurdere hva som er verst: å ikke bli full, eller å bli så full at du gjør ting du angrer på i etterkant?
Dersom ingen av disse tiltakene har noen virkning for deg, kan du, som du foreslår, vurdere å søke profesjonell hjelp. Normal prosedyre vil da være at du kontakter fastlegen din, som sitter med myndighet til å henvise deg videre til egnet hjelpetiltak, f.eks. en psykolog. Dette er et godt tilbud dersom du har problemer med både alkohol og aggresjon.