Alkoholiker

Hei.
Hvordan skal man snakke med en person om alkoholproblem? Jeg har en far som sliter med alkohol. Han nekter for at han har et problem og blir fly forbannet dersom vi nevner det for ham, han bare stikker avgårde. Vi har funnet flere tomme spritflasker i kjelleren. Han har til og med satt seg bak rattet i beruset tilstand. Dette har pågått en god stund og vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre? Han har truet med å ta sitt eget liv dersom vi melder i fra til noen. Hvordan skal man gå frem med dette?

Kvinne, 29 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en vond situasjon for både deg og for din pappa. Å være pårørende til en rusmisbruker er både vondt og slitsomt. Du forteller at han blir sint og truer med å ta sitt eget liv om dere tar opp drikkingen hans.  Truer han med selvmord, kan du ringe psykiatrisk legevakt eller politi, som kan kjøre han på legevakten.
Av og til er det å fokusere på seg selv det beste en pårørende kan gjøre. Det er vondt og slitsomt å hele tiden føle at man bør gjøre noe, men gjentatte ganger innse at ingenting hjelper så lenge han selv ikke vil ha hjelp. Om han i tillegg truer med ulike ting når dere tar det opp, kan det være greit å la han selv si fra og oppsøke hjelp om/når han er klar. Det er viktig at du og andre pårørende rundt din far støtter hverandre. Det kan være lurt å ta kontakt med veiledningssenteret for pårørende til rusavhengige.
Nasjonalt folkehelseinstitutt har utgitt et hefte rettet mot de som lever med en partner som drikker for mye. Selv om det er pappaen din, kan du finne noen tips i denne, og om faren din har en samober/ektefelle, kan du tipse om denne. Du kan lese heftet her.