alkohol og cdt

Hei.
Jeg må gjennom barnevernet ta cdt hver 14 dag. Da noen har meldt att jeg har alkoholproblemer. Jeg nyter alkohol hver fredag da barna er hos sin far. Det er noe barnevernet vet om. På siste prøvefikk jeg 1,6 i svar, det er 0,1 under normalen. Men da sier de att det tilsvarer en flaske vin hver dag i 14 dager. Å det stemmer ikke att jeg drikker det. Håper dere kan gi meg noen svar på hva er normalt.
Mvh Helen

Kvinne, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har vanskelig for å forstå hvorfor du har fått beskjed om at dette testresultatet tilsvarer et høyt alkoholforbruk. Høye inntak av alkohol over en periode vil generere en forhøyet CDT – og dersom du ganske riktig ligger 0,1 under normalen, er ikke dette noe som gir grunn til å mistenke høyt alkoholinntak. Her har det nok altså skjedd en eller annen misforståelse, og vi anbefaler at du snakker med barnevernet (og/eller det medisinske laboratoriet som utførte testen) for å oppklare dette.