Teste etter alkohol

Hei,
Jeg pleier å drikke opp min kjærestes glass med brus, mest fordi jeg liker brus men spesielt fordi jeg liker at brusen er død og uten kullsyre. Problemet er at jeg synes brusen innmellom smaker av alkohol. Jeg er gravid og da er det utrolig viktig for meg å holde meg unna alkohol pga fare for skade på fosteret. Kjæresten min vet at vi skal ha barn og han er i mot at gravide drikker alkohol under svangerskapet. Jeg har spurt kjæresten min flere ganger om dette (om det er alkohol i brusen) da jeg har syntes det smaker alkohol flere ganger i løpet av de årene vi har vært sammen men han benekter for at han har spritet opp brusen sin. Finnes det noen mulig måte for meg å teste brusen for alkohol? Får litt nioa av dette og klarer ikke helt å legge i fra meg bekymringene om at han drikker i hemmelighet. Det er absolutt ikke et problem for meg at han tar seg en øl eller 2 innimellom men når han spriter opp brusen sin så burde jeg vite det synes jeg. Da drikker jeg selvfølgelig ikke opp brusen hans.

Kvinne, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
En måte å teste dette på er om du hadde hatt et eget glass av den samme brusen, og sammenlignet smaken mellom din og hans brus når din egen hadde stått tilsvarende lenge og «dødd ut». Dersom hans brus har en distinkt alkoholsmak og din ikke har det, kan det være grunn til å fatte mistanke. Utover dette finnes det ulike kjemiske metoder og «kjerringråd» som kan avdekke om en væske inneholder alkohol, men ettersom vi ikke kjenner kvaliteten av disse teknikkene vil vi avstå fra å nevne dem her. Du står selvsagt fritt til å søke rundt på nettet og evt. teste slike metoder, men vi kan ikke garantere at resultatene er korrekte.
Slike tiltak er likevel noe din kjæreste nok ville se på som ganske invaderende, og som et tillitsbrudd. Du bør altså vurdere nøye om dette er den beste fremgangsmåten. Dersom han drikker alkohol i skjul er selvsagt dette bekymringsverdig, men ideelt sett er dette noe som evt. bør avdekkes på mer «diplomatiske» måter. Dette er det riktignok du selv som må vurdere. Om du er i tvil, så er det uansett greit å avstå fra denne brusen så lenge du er gravid.