Tåler mindre alkohol

Er det alderen som gjør at jeg tåler mindre og mindre? Husker ingen ting etter en kveld på byen, selv om jeg på langt nær drikker like mye som før! De siste 3-4 årene har det blitt en markant forskjell!

Kvinne, 47 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver ved at du tåler mindre alkohol er ikke uvanlig og behøver nødvendigvis ikke ha noe med alderen din å gjøre. Det er mange forhold som har betydning for hvor beruset du blir, om du er; trett/uthvilt, syk/frisk, spist/ikke spist, og om du bruker medisiner. Dette er noen av de forholdene som har betydning for hvor beruset du blir. Ett tips er å spise godt, og gjerne så fet mat som mulig før du drikker alkohol. Ønsker du ikke å bli for beruset og miste hukommelsen er det lurt å drikke alkoholsvake drikker som øl eller vin, fremfor brennevin. Ta pauser og drikk noe alkoholfritt i mellom hver enhet alkohol, slik at du beholder kontrollen.  Du kan lese mer om alkoholpromille på Folkehelseinstituttets faktaark. Vanlig festpromille ligger gjerne på mellom 0.5-1,  du kan jo gå inn her og se hvordan ditt alkoholinntak, og opplevd beruselse, samsvarer med promillekalulatoren til promille.no.