Sykepleier

Jeg har en datter som har testet positivt på både hasj og amfetamin. Hva gjør jeg hun sier hun ikke er rusavhenging. Hva bør jeg gjøre? Har ikke lyst til å sende henne på instutisjon, hva kan gjøres og hvordan bør jeg gå frem.

Kvinne, 50 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hvor gammel datteren din er, og i hvilken situasjon hun er i. Hva du kan gjøre i en slik situasjon avhenger mye av barnets/ungdommens alder. Men uansett kan du sette klare grenser for hva du godtar så lenge hun bor hjemme.  Uansett om hun sier at hun avhengig eller ei, er hasj og amfetamin illegale narkotiske stoffer. Over tid kan disse narkotiske stoffene både skade henne og gjøre henne avhengig. Hvis vi skal gi deg bedre råd må vi vite mer om henne, alder og din situasjon.  Du kan også kontakte oss på tlf. 08588 RUStelefonen.no og/eller Familievernkontor, og Veiledningssenteret for pårørende. Hvis du ønsker å vite mer om hasj og amfetamin, kan du lese om det på vår hjemmeside under fakta om ulike rusmidler.