Subetex og bil/lastebil

Hei jeg lurer på om man kan jobbe som yrkessjåfør mens man går på LAR. Subetex???
jeg vet man kan kjøre bil men kan mann kjøre opp til vogntog/buss/lastebil?

Mann, 29 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Helsedirektoratet og Vegdirektoratet arbeider med et nytt regelverk for helsekrav for førerrett etter førerkortforskriften. Dette regelverket vil etter planen tre i kraft 1. juli 2016. Endringene for deg som er i LAR er riktignok minimale mht. dagens gjeldende regelverk. Fra det oppdaterte regelverket fremgår bl.a. dette:
Personer i LAR kan gis dispensasjon for førerkort i kl. A, B, S, M og T (gruppe 1) forutsatt at:
a) behandlingen skjer under betryggende oppfølging og kontroll ved rehabiliteringsinstans og med navngitt forskrivende lege
b) dosen er innstilt og har vært stabil over en periode på minst 6 måneder
c) det ikke er bruk av andre beroligende eller bedøvende midler
d) bruk av illegale stoffer er opphørt i lang tid; normalt ett år, minst 6 måneder.
Legg merke til at førerkortkl. C, C1, D og D1 (hhv. lastebil, lett lastebil, buss og minibuss) ikke er representert her. Det betyr at det i utgangspunktet ikke gis dispenasjon for disse klassene for deg som er i LAR. Men, likevel fortsetter regelverket slik:
Det ovenstående gjelder de lavere førerkortklassene. Det er gitt dispensasjon for klasse C ved særlig betryggende kontrollopplegg og forhistorie. Det skal ikke gis dispensasjon for klasse D1, D, utrykningskjøring eller kjøreseddel.
Altså vil du kunne kjøre opp til klasse C dersom du kan vise til «særlig betryggende kontrollopplegg og forhistorie». Du finner hele regelverket på Helsedirektoratets hjemmesider, kap. 17.6.
Når det gjelder kjøring med samtidig bruk av Subutex, uavhengig av type fremkomstmiddel, er det fastsatt et eget regelverk omkring dette. I korthet sier dette regelverket at dersom du i en trafikkontroll skulle avlegge positiv prøve på buprenorfin som overstiger tillatt spytt/-blodkonsentrasjon, vil en sakkyndig neppe vurdere din handling som straffbar – forutsatt at du følger medisinen som foreskrevet av lege, at du har gjennomført en tilvenningsfase, og at du ikke kan kalles ruspåvirket. Du kan lese mer om dette regelverket på Folkehelseinstituttets hjemmesider.