Sobrilnedtrapping

Hei! Har brukt sobril nesten daglig i ca. 1/2 år i forbindelse med livskrise. Er svært motivert for å slutte med dem, men opplever at det er veldig vanskelig grunnet sterk angst etter kort tid uten. Bruker bare 10-15 mg. i døgnet; 10 mg. Om morgen, 5 mg. for å få sove. Bruker ellers cipralex. Hvordan skal jeg klare å trappe ned – over hvor lang tid er det anbefalt?

Kvinne, 37 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du er motivert for å slutte med sobrilen.
Aller først så må vi få presisere at vi ikke er helsepersonell, slik at det beste er om du kontakter din fastlege/h*n som skriver ut disse medisinene til deg og ber hjelp til nedtrapping.
Når det kommer til bruk av legemidler mot angst, ser man at disse ofte kan ha en rebound-effekt. Med det mener man at tilstanden man medisinerte seg mot, vender tilbake, og endog noen ganger sterkere, når legemiddelet seponeres. Dette gjør at det å gå på angstdempende midler over tid, gjør det vanskelig å gå av.
(I forhold til nedtrappingen, kan du for eksempel begynne med å redusere morgendosen ned til 5mg. Etter en 7-10 dagers tid, kan du ta bort en av dosene, alt ettersom hvilken dose du er mest avhengig av å beholde. Etter 7-10 nye dager kan du seponere den siste dosen.)
Du står i utgangspunketet ikke på en veldig høy dose, og en langsom nedtrapping vil gi deg minst mulig ubehag.
Hvis du sliter med søvnen som følge av nedtrappingen, kan du høre med din fastlege om du kan få utskrevet feks. melatonin som er et naturlig søvnhormon, og som ofte brukes ved søvnvansker. Det finnes også såkalte C-preparater, slik som phenergan og vallergan (gamle anti-histaminer) som kan benyttes ift. søvn/angst. Disse er ikke avhengighetsskapende.
Men igjen, det beste er om du søker råd hos en lege.
Lykke til med nedtrappingen.