Sobril

Jeg lider av sterk angst som til tider er lammende. Jeg har brukt Sobril i mange år og det har vært til stor hjelp. Går også til samtaler med psykiatrisk sykepleier. Jeg får utskrevet resept på Sobril av min fastlege, 15mg×4 er doseringe. I de siste 3-4 dagene har jeg hatt mye sterkere angst pga familiære forhold og jeg har brukt 8-9 tabletter, altså dobbelt så mye. Jeg gråter mye nå fordi jeg føler at jeg er svak som ikke klarte å holde meg til doseringen. Men mest av alt er jeg livredd for at jeg får overdose av den mengden og har nå en fryktelig dødsangst for det. Uansett så er dette ikke noe forsøk på å ruse meg eller skade meg selv, jeg elsker livet. Er bare så redd at jeg får en overdose og det gjør angsten min mye verre. Håper på snart svar. Takk.
Kvinne, 48 år fra

RUStelefonen svarer:
Med en såpass høy dose Sobril kan du nok oppleve å bli trettere og mindre opplagt, men det er ikke fare for at du skal få overdose. Det du skal være oppmerksom på er at over tid kan du utvikle toleranse, og du må øke dosen for å få samme effekt av medisinen. Når du nå har doblet dosen, kan du abstinenser og ubehag når du trapper ned igjen. Du får Sobril foreskrevet av fastlegen din, og i prinsippet skal slike medisiner bare brukes som foreskrevet. Har du behov for å ta mer eller mindre enn foreskrevet er det derfor lurt å ta det opp med legen din.