Hei. Jeg skal skrive en skoleoppgave om hasj. Jeg lurte på om dere kunne fortelle meg litt om hva som må til for å få hjelp på forskjellige institusjoner? Og hvordan man blir innlagt. Jeg vet man kan velge selv å få hjelp via fastlegen din eller NAV, men kan du bli tvangsinnlagt på forskjellige steder som rusakuttmottaket i Oslo, eller på korttids og langtids døgnbehandling? Og vet dere noe om hvor stor prosent av de som blir innlagt på slike steder er avhengig av/er en regelmessig bruker av hasj?
Takk for hjelpen.

Kvinne, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dersom man selv ønsker å få behandling ved en offentlig rusinstitusjon, er det riktig at man må oppsøke fastlegen eller NAV. Disse har myndighet til å gi en henvisning til slike behandlingssteder. Dersom man ønsker behandling for hasjbruk (og ingen andre rusmidler), er det tvilsomt at lege/NAV vil gi henvisning til akuttavrusning eller kort-/langtidsbehandling. Denne søknaden ville nok uansett ha blitt avslått, med mindre situasjonen av ulike årsaker kan vurderes som særlig alvorlig. Det er nok mer sannsynlig at lege/NAV vil henvise personen til polikliniske samtaler ved et Distriktpsykiatrisk sykehus (DPS). Dessuten kan det være aktuelt for hasjbrukeren å søke hjelp via et Hasjavvenningsprogram – dette krever ingen henvisning. Du kan lese mer om henvisning og vurdering på Helsedirektoratets hjemmesider.
Når det gjelder tvangsinnleggelse, er dette noe som svært sjelden gjennomføres dersom personen kun ruser seg på hasj, med mindre omstendighetene tilsier at situasjonen er særlig alvorlig. Du kan lese mer om prosedyren omkring tvangsinnleggelse i et lignende spørsmål vi har besvart tidligere.
Lykke til med oppgaven!