skade av alkohol

I ca 2 år har jeg drukket 1 gang i uken, og da drikker jeg ca 1 liter sprit. Før fikk jeg aldri black out, men har begynt å få det. I tillegg tåler jeg vesentlig mindre nå enn tidligere. Jeg var ute i helgen og da ble jeg dritings av 3 halvlitere øl og slik har det vært i det siste. Før ble jeg aldri fyllesyk samme hvor mye jeg drakk, men nå får jeg det bare jeg drikker. Har funnet ut at jeg skal drikke ansvarlig og holde meg til små mengder alkohol, men er redd for jeg ikke tåler det. Så da lurte jeg på om kroppen min ikke tåler alkohol lenger, og noen tips til hva jeg kan si til vennene mine når de maser om at jeg skal drikke mer. Jeg passer alltid på at jeg har sovet og spist nok før jeg drikker.

Mann, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du før drakk 1 liter sprit 1 gang i uken, men at du nå kan bli drita på 3 halvlitere . Det er bra det har gått bra de gangene du drakk en liter sprit  – det er enormt mye og kunne vært farlig. Det er heller ikke særlig bra for kroppen din å drikke såpass mye en gang i uken. Så det er bra at du har stoppet med det. Kanskje kroppen din sier fra til deg at det ikke er liv laga å drikke en liter sprit i uken?  Alkohol er som du vet skadelig for kroppen. Det kan for eksempel være at alkoholen har forstyrret slimhinnene i magesekken, noe som kan føre til plager. Det kan være greit å dra til legen å sjekke helsen din litt, for eksempel hvordan det står til med vitaminlagrene dine.
At du nå blir dritings av tre øl, høres ut som en stor overgang. 3 øl er kanskje ikke alltid «nok» til å bli dritings av, for en mann i din alder, men dette avhenger av flere faktorer; Om du drikker fort, om du går på medisiner, om du har spist lite, om du er sliten, eller lignende. Alle disse tingene vi nevner gjør at du tåler alkohol dårligere og at du risikerer å bli fullere enn du tror. Kanskje har du gått ned i vekt og fått mindre muskler, det kan ha litt å si i forhold til hva du tåler.
Folk tåler ulike mengder alkohol, og dette kan også variere etter dags-form, over tid, eller i ulike perioder. Noen opplever også at de tåler mindre jo eldre de blir, eller jo sjeldnere «fyllekulene» er. Du er jo ikke gamle mannen enda, men det kan jo være at du kjenner en viss forskjell.
At du plutselig ikke skulle tåle alkohol lengre, er  nok ikke den mest naturlige forklaringen. Når du skriver tåle så tenker vi allergi, og å bli for full eller få black out er ikke allergi –  det er for høy promille. Egentlig tåler vel ingen alkohol; det er som gift for kroppen. Men noen reagerer kraftigere på det enn andre. Hvorfor det er sånn er ikke lett å si.
Så uansett hva som har skjedd eller hva som er grunnen til at du tåler mindre nå enn før, så høres løsningen din om å drikke mindre, lur ut. Start sakte, og drikk sakte. Hold deg til drikker med minst mulig alkoholprosent; for eksempel øl eller cider – hold deg unna sprit og shotting. Fortsett med å sørg for å ha nok mat og søvn i forkant. Og ikke drikk mer når du kjenner du er «på topp». De fleste forsøk på å vedlikeholde promillen ved å drikke mer, fører bare til høyere promille og det er da faren for å bli for full eller få black out kommer.
Du lurer på hva du kan si til vennene dine om de maser om at du skal drikke mer. Vi kjenner ikke vennene dine, og vet ikke hvordan dere kommuniserer. Så det blir vanskelig å komme med noen råd som treffer dere. Men du kan jo for eksempel forsøke å si noe om situasjonen slik den er; at du forsøker å drikke litt mindre fordi du ikke synes det er noe kult å få black out. Du kan ellers be de passe sine egne saker, eller du kan, om du synes det er vanskelig å ta opp dette, forsøke å flytte fokus over på noe annet. Folk flest er mest opptatt av seg selv, og så lenge du har noe i hånden som du kan sippe av, eller så lenge du er hyggelig og deltar på festen, så bryr ikke folk seg så mye om hva, eller hvor mye de andre drikker.
Det er veldig bra at du selv ønsker å få bedre kontroll på festingen din, det vitner om at du har god selvforståelse og at du er moden. Å få black out, er det ingen som synes er noe morsomt (og det kan dessuten være farlig), så om du fortsetter å drikke ansvarlig og etter form – og ikke etter hva du pleide å tåle eller du bør tåle eller hva vennene dine tåler, så får du sannsynligvis bedre opplevelser enn om du fortsetter å drikke som før.
Lykke til!