Hei
Jeg er alkoholiker og ønsker å legge meg inn til behandling enten privat eller offentlig, Men, jeg finner ikke noen steder som ikke bruker religion i behandlingen? Eksisterer det virkelig ikke?

Kvinne, 47 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi regner med at du med «religion i behandlingen» sikter til 12-trinnsmodellen som praktiseres i enkelte selvhjelpsgrupper og behandlingstiltak. Selv om mange av de tolv trinn er religiøst betont, presiserer flesteparten av de aktuelle selvhjelpsgruppene og behandlingstiltakene at de i praksis er livssynsnøytrale. Så vidt vi er kjent med, er uansett ikke dette en modell som praktiseres ved de fleste offentlige behandlingsinstitusjoner. Du finner en oversikt over disse på Helsenorge sine hjemmesider; ta kontakt med den eller de behandlingsinstitusjoner som er interessante for deg, og hør hvilket opplegg de anvender i sin behandling. Et eksempel på tilbud som ikke bruker religion er https://bergensklinikkene.no/.
Du trenger henvisning fra lege eller sosialkonsulent/ruskonsulent i NAV for å legges inn til disse.
For øvrig vil vi gratulere deg med avgjørelsen om å ta tak i dine alkoholproblemer – lykke til videre!