Nedtrapping Xanor/Sobril

Hei
Jeg har asperger syndrom, og bruker beroligende ved behov i stressende perioder med grubling og tankekjør. Jeg bruker disse midlene ca 2-4 uker med 0.5mg Xanor 4-5 ganger pr uke. Jeg ble satt på 0.5mg xanor fordi sobrilen (15mg) mistet virkning pga den korte halveringstiden. Jeg slutt med xanoren etter 3uker slik at jeg ikke blir avhengig av den. uke4, nå tar jeg 15mg sobril nesten hver dag etter ett år uten sobril. Sobrilen har nå igjen den effekten den hadde da jeg først fikk den for 5-6 år siden. Er det slik at kroppen «husker» dette stoffet og man blir lette avhengig igjen? Jeg har behov for slike medikamenter 1-3 perioder på 2-4 uker pr år. Er det mulig å veksle mellom xanor og sobril?

Mann, 37 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har funnet en veldig fornuftig måte å løse dette på. Vi bør opplyse deg om at vi ikke er leger og at du også kan drøfte dette med foreskrivende lege. Men vi har mye erfaring med dette og kan gi deg noen pekepinner på hva vi tenker om saken.
Kroppen – hjernen – din blir tilvendt stoffer når den får det ofte, slik du har merket og som jo er grunnen til at du tar pauser. Når du har en pause og begynner igjen – slik du forteller om ang. Sobril – gir medikamentet den samme virkningen igjen. Kan det allikevel være økt fare for avhengighet? Ja, det kan det kanskje. Men grunnen er nok da mer psykologisk enn «fysiologisk». Men slik du fremstiller det, bruker du medikamentene på en fornuftig måte og skifter fram og tilbake. Det kan fungere fint, så lenge du passer på at forbruket ikke øker etterhvert. Om du føler at det blir vanskelig å holde dosene nede, bør du snakke med legen din om det.