Misbrukte Concerta 54mg

Tok Concerta pille med vilje i dag bare fordi jeg følte meg deprimert. Lurer på om det er normalt å få følelsen av at noen holder rundt halsen? Om frysninger i ansiktet er normalt? Er det normalt å føle at leggene mine blir stive? Burde man sovne hvis man føler seg trøtt? Fikk følelse av panikk er det normalt? Og sist, men ikke minst er det normalt å føle at brystet blir presset ned? PS dette er første gangen jeg tar Concerta i det hele tatt.. Hilsen desperat jente!

Kvinne, 15 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hvis det var første gang du tok Concerta så er det ikke så rart om du fikk noen rare bivirkninger. De opplevelsene du hadde skyldes at kroppen din ikke er vant til stoffet og at den fikk en reaksjon på dette. Alle de symptomene du fikk var nok reaksjoner på at du tok denne medisinen. Concerta kan gi mange bivirkninger, noen alvorlige. At du for eksempel følte at noen holdt rundt halsen på deg kan tyde på at du fikk problemer med å puste. Det er ikke bra, men neppe farlig dersom du ikke fortsetter å ha denne følelsen. Følelse av press mot brystet og vansker med å puste kan være symptomer på angst, noe som bruk av Conserta kan fremkalle. Dette går imidlertid over når du ikke tar Conserta mer.
Concerta er ikke medisiner du bør ta for moro skyld, og det hjelper heller ikke mot depresjon. Det kan faktisk gjøre at du føler deg verre, så vi anbefaler deg å ikke ta dette noe mer. Om du har det vanskelig, så bør du tenke over om det kan være lurt å snakke med  noen om tankene dine. Enten noen i omgangskretsen (venner, familie) eller noen på for eksempel skolen (lærer, sosiallærer, helsesøster). Du kan også ta kontakt med Røde Kors sitt tilbud for ungdom Kors på halsen.