Leverprøver, kyssesyken og alkohol

Hei! Dette er ikke et spørsmål angående misbruk, men etterlysning om informasjon jeg tror dere besitter. Jeg beklager om dette spørsmålet kanskje ikke er relevant for RusTelefonen. Har fått påvist kyssesyken for 4-5 uker siden. Jeg har ikke lengre noen fysiske symptomer, men fikk tilbake noen blodprøver forrige onsdag som viste noe forhøyede leververdier. Ganske smått forhøyet, med gamma som høyeste på 340. Jeg vet at jeg ikke skal drikke alkohol under kyssesyken og jeg kan ødelegge prøven med alkohol, men lot meg overtale til en liten feiring igår der jeg i etterkant forstår at jeg feiret litt for hardt. Jeg skal tilbake til ny prøve om to uker, og spørsmålet da er om jeg har ødelagt denne prøven med gårsdagens utskeielser. Tok meg to øl søndag kveld også. Det var absolutt ikke glupt, jeg vedkjenner meg det. Var en smått midlertidig alvorlighetsglipp fra meg som jeg i ettertid skjønner at jeg ikke burde gjort.

Mann, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke leger, så vi kan bare svare deg veldig generelt på dette. Når det gjelder leververdier og alkohol, så er det først og fremst bruk av alkohol over tid som påvirker en forøvrig frisk og velfungerende lever i en slik grad at det er grunn til bekymring. Om du hadde tatt testen rett etter denne festen, kan det nok hende du hadde kommet ut med noe forhøyede verdier. Men om du ikke drikker i de to ukene nå fram til prøven, noe det jo ettertrykkelig fremkommer at du ikke under noen omstendigheter akter å finne på, vil denne ene festen neppe ha noen merkbar innvirkning.
Vi håper du klarer deg godt gjennom sykdomsperioden uten flere midlertidige alvorlighetsglipper.